EN



ПОЛІТИКА КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ. ПЕРЕВАГИ, ПРОБЛЕМАТИКА ТА СВІТОВИЙ ДОСВІД


УДК 65.01

ПОЛІТИКА КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ:
ПЕРЕВАГИ, ПРОБЛЕМАТИКА ТА СВІТОВИЙ ДОСВІД

htpps://doi.org/10.36994/2707-4110-2023-7-34-08

Меодушевський Е.А., магістр, Університет «Україна»[1]

Анотація. Для сучасних компаній все більш нагальною стає проблема оптимізації корпоративної соціальної політики і підвищення продуктивності соціальних інвестицій. У статті проаналізовано основні проблеми в системі соціальної відповідальності, запропоновано інструменти, за допомогою яких можна підвищити рівень корпоративної відповідальності підприємства. До основних практик впровадження корпоративної відповідальності відносяться:                                                                                трудові відносини,

екологічна відповідальність, відносини зі споживачами, розвиток регіонів, антикорупційні практики. Проблемами при впровадженні соціальних, з якими стискаються компанії найчастіше бувають такі: фінансові проблеми, організаційні труднощі, бюрократія, тиск з боку органів влади, неможливість здійснювати контроль при розподіленні коштів та їх цільовому призначенні та корупція. Визначено, щоб підвищити рівень зацікавленості бізнесу в упровадженні КСВ, з боку держави необхідно розглянути пільгове оподаткування для компаній та прийняти Національну стратегію розвитку соціальної відповідальності, що допоможе ширшому запровадженню та реалізації КСВ у країні.

В процесі вивчення матеріалу різних методологічних підходів розкрито сутність концепції соціальної відповідальності бізнесу та наведено рекомендації, які можуть використовуватись під час роботи та оцінювання діяльності підприємства в зазначеному контексті.

Ключові слова:         соціальна відповідальність, проблеми

корпоративної відповідальності, конкурентоспроможність, працівники.

CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY                          POLICY:

ADVANTAGES, PROBLEMS AND GLOBAL EXPERIENCE

E.A. Meodushevskyi, master's degree, University "Ukraine"

Abstract. For modern companies, the problem of optimizing corporate social policy and increasing the productivity of social investments is becoming more and more urgent. The article analyzes the main problems in the system of social responsibility, offers tools that can be used to increase the level of corporate responsibility of the enterprise. The main practices of implementing corporate responsibility include: labor relations, environmental responsibility, relations with consumers, regional development, anti-corruption practices. Problems with the implementation of social, with which companies struggle most often are the following: financial problems, organizational difficulties, bureaucracy, pressure from the authorities, the inability to exercise control over the distribution of funds and their intended purpose, and corruption. It was determined that in order to increase the level of business interest in the implementation of CSR, the state should consider preferential taxation for companies and adopt the National Strategy for the Development of Social Responsibility, which will help the wider introduction and implementation of CSR in the country.

In the process of studying the material of various methodological approaches, the essence of the concept of social responsibility of business is revealed and recommendations are given that can be used during the work and evaluation of the enterprise's activity in the specified context.

Keywords: social responsibility, problems of corporate responsibility, competitiveness, employees.

Постановка проблеми та актуальність дослідження.

Головними перешкодами на шляху України до сталого розвитку є обмеженість ресурсів, застаріле технічне оснащення, мінливе соціально-політичне становище, економічна нестабільність. До складу цих проблем також слід віднести і перепони на шляху соціально- економічному розвитку України є брак соціальної відповідальності з боку державної влади, бізнесу та суспільства. Організації, які мають у своєї стратегії соціальну відповідальність, можуть розраховувати на більшу прихильність майбутніх партнерів, довіру споживачів, органів влади та місцевого самоврядування.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблеми розвитку сучасної корпоративної відповідальності знайшли своє відображення в чисельних працях вітчизняних та зарубіжних дослідників. Серед вітчизняних науковців відомі праці Ю. Баса, Д. Баюра, Г. Єлистратова, А. Зарецького, П. Калити, Б. Новікова, А. Харламова та ін. Серед зарубіжних вчених значний інтерес становлять праці А. Керролла, М. Портера, Ф. Котлера, М. Креймера та інших.

Формування цілей статті (постановка завдання). Метою роботи є аналіз діяльності суб'єктів господарювання в контексті корпоративної відповідальності компаній, виявлення проблем при реалізації механізму корпоративної відповідальності, що перешкоджають її реалізації.

Під час проведення дослідження було використано публікації відомих навчальних матеріалів, нормативно-правова література,

Вісник Університету «Україна», № 7 (34), 2023

методи логічного аналізу та синтезу, аналогій, методи статистичних досліджень.

Виклад основного матеріалу. Світовий досвід свідчить, що сталий збалансований розвиток можливий лише за наявності належного рівня соціальної відповідальності бізнесу, враховуючи його визначну роль у суспільстві [4]. Незважаючи на складну економічну ситуацію в Україні, подальший розвиток національних суб’єктів господарювання усіх форм власності напряму залежить від використання принципів корпоративної соціальної відповідальності.

Корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) — активна позиція компанії, що полягає в постійній взаємодії із суспільством та розв’язанні соціальних проблем. Вона проявляється у відповідальному ставленні компанії до свого продукту та послуг, до споживачів, працівників і партнерів. КСВ вимагає від кожного бізнесу поводитися етично, сприяти економічному розвитку та покращувати якість життя суспільства.

Найпоширеніші практики впровадження корпоративної соціальної відповідальності у компаніях в Україні реалізуються у таких напрямах:

  • трудові відносини (перегляди рівнів зарплати, преміювання, можливість працювати за гнучким графіком або віддалено, програми з підвищення кваліфікації);
  • екологічна відповідальність (застосування енергозберігаючих технологій, екологічно чистих товарів, сортування й утилізації відходів);
  • відносини зі споживачами (якісна продукція компанії, достовірна інформація та реклама, проведення тренінгів для персоналу з питань правильного обслуговування споживачів, налаштування системи управління скаргами, контакт-центру для споживачів);
  • розвиток регіонів (активна участь у благодійних заходах, допомога щодо благоустрою місцевості); антикорупційні практики (розв’язання бізнес-проблем) [2].

Споживачі, обираючи продукт або послуги компанії, яка є свідомою та відповідальною, відчувають себе причетними до суспільних змін. Чим більш соціально відповідальна компанія чи бренд, тим більше підтримки бізнес отримає від клієнтів та споживачів.

За дослідженням Morgan Stanley (Research) за 6 років (2010-2016 рр.) важливість етичності товару для клієнта збільшилась на 9%. Це найвищий показник у динаміці, загалом різниця між відповідями респондентів про головні факторі впливу на вибір продукту або компанії —  1-2%. Досліджуючи американський ринок, бізнес

консультаційною агенцією було визначено, що 87% покупців оберуть компанію в залежності від її позиційності та соціальної діяльності явищ та 78% запевнили, що готові платити більше за соціальну відповідальність бренду. Та корпоративна соціальна відповідальність може посприяти розвитку компанії маючи вплив не лише на вірність клієнтів, але і на наймання працівників.

За даними звіту "Workplace Purpose Index” консалтингової фірми Imperative та Нью-Йоркського Університету, люди, які на роботі орієнтовані на ціль, сприймають свою роботу через особисте відчуття власної приналежності до життів інших людей. У дослідженні також зазначено, що такі працівники на 20% довше перебувають на своїй посаді (залишаються у компанії) та на 47% більш охоче просуватимуть своїх роботодавців, ніж інші, якщо їх потреба у відчутті впливу на життя інших задоволена. Інше дослідження проведене спільно з Glassdoor виявило, що працівники, які бачать можливий кар’єрний розвиток та ті, хто вважають себе відданими компанії з позитивною ціннісною корпоративною політикою, статистично менш вірогідно забажають залишити роботу у даній компанії. Водночас, найбільше та найактивніше покоління виходить на ринок праці, одночасно розділяючи цінності екологічної та суспільної активності та свідомості.

Тому 76% Міленіалів розглядаючи роботу зважають на соціальну та екологічну позиційність компанії. Тож вписуючи КСВ політику у стратегію брендингу компанії, роботодавець одразу отримує більш стабільний штат, який зацікавлений у поширенні бренду роботодавця та сильний імідж серед кандидатів, які більш ймовірно орієнтовані в роботі на результат та складають на сьогодні найактивнішу частку кадрів [3].

За таких умов корпоративна соціальна відповідальність є вагомим фактором стратегічного розвитку та допомагає укріпити репутацію та конкурентоспроможність підприємств. Корпоративна соціальна відповідальність - це реалізація стратегії довгострокового розвитку компанії.

Політика корпоративної соціальної відповідальності приносить додаткові бали (та продажі) від клієнтів. Коли компанія впроваджує КСВ політику, дуже важливо, щоб споживач знав про її існування. Ініціатива з соціальної відповідальності стає беззмістовною, якщо клієнта про неї не поінформовано. Таким чином у PR стратегію є можливість включити нетривіальні для бізнесу медіа приводи. Бізнес майбутнього — етичний бізнес. Тому Корпоративні соціальна відповідальність - основний бізнес тренд на сьогодні.

Гальмуючими чинниками при запровадженні соціальної відповідальності можуть бути проблеми із контролем за цільовим використанням направлених коштів, недостатність підтримки з боку державних та недержавних організацій та брак інформації про потреби суспільства. Загального визнання серед малого і середнього бізнесу

Вісник Університету «Україна», № 7 (34), 2023

України набуло твердження про те, що передумовою застосування практики соціальної відповідальності має бути дотримання законодавства про працю і охорону навколишнього середовища. Відтак, для швидкого поширення та застосування КСВ, програма має бути врегульована на законодавчому рівні. Високий рейтинг серед запропонованих заходів КСВ також є звернення особливої уваги до захисту навколишнього середовища. Виявлено, що 16% компаній не мають у планах використовувати соціальну відповідальність. За регіонами брак фінансів найчастіше зустрічається у Харкові (78,4%) та Львові (71,2%). Неможливість здійснювати контроль при розподіленні коштів Корупція Проблеми реалізації КСВ у 2019 р. підприємств Дніпропетровська (52,4%). На брак інформації про потреби громадськості у вирішенні питань, пов'язаних із проведенням заходів з СВБ, скаржилось 41% фірм у Львові. У Києві та Донецьку тільки четверта частина компаній відмітила недостатню наявність організацій, що могли б допомогти у здійсненні цих програм [7, с. 15]. Такими є підприємства фінансової та промислової сфери, компаній, які надають побутові та комунальні послуги та компанії державної форми власності. Кожна десята компанія (11 %) з тих, хто зазначив, про відсутність заходів із соціальної відповідальності, вважає, що це має бути функція держави, а не бізнесу.

Пропонується періодично проводити інформаційно-ознайомчу кампанію з питань соціальної відповідальності як для підприємців, так і для споживачів; повідомляти про нові проекти соціальної відповідальності; стимулювати підприємства шляхом створення сприятливого середовища для їхньої діяльності, Фактори, які спонукають застосовувати КСВ: активізувати інвестиційні та інноваційні процеси, сформувати відповідне законодавче та інституційне забезпечення з питань КСВ, запровадити обов’язкове подання не фінансової звітності, створити ефективну систему суспільного діалогу з урахуванням інтересів усіх сторін [6, с. 42]. Зазначені інструменти повинні допомогти у поширені корпоративної соціальної відповідальності бізнесу в Україні на належний рівень.

Уряди різних країн зростаючими темпами впроваджують стратегії КСВ, які або намагаються стимулювати, або навіть регулювати заходи з КСВ. Уряди санкціонують соціальну відповідальність, наприклад, коли застосовують до компаній вимогу обов’язкового звітування, коли зобов’язують застосовувати природоохоронні системи менеджменту тощо. Як тільки ці зобов’язання, норми та правила, що лежать в їх основі стають формально закріпленими, вони перетворюються на «регульовану КСВ». Така тенденція стала домінуючою в багатьох європейських країнах протягом останніх років. Стосунки між підприємствами як в Європейському Союзі, так і в інших країнах, усе більшою мірою базуються на принципах КСВ. Дотримання цих принципів стає важливою передумовою для залучення іноземних інвестицій та отримання державних замовлень. Серед європейських інститутів влади ключову роль у поширенні ідеї КСВ відіграють комітети Єврокомісії.

Показовим прикладом активної ролі держави в просуванні КСВ є Великобританія, яка досягла значних результатів в цій області. Останнє пов’язане, передусім, з тим, що КСВ стала самостійною сферою державного управління, яка координується центральним урядом. З 2001 року у Великобританії заснована посада міністра корпоративної соціальної відповідальності, виділені державні ресурси на створення академії з КСВ і підготовку інформаційно-методичного забезпечення; більше 12 міністерств і відомств залучені в просування КСВ на галузевому рівні, використовуючи різні інструменти мотивації і стимулювання.

Серед    напрямів       британської КСВ-політики:          підтримка

інноваційних підходів і показової практики стейкхолдерів і компаній; визначення                        мінімального рівня КСВ, наприклад,                з таких

фундаментальних проблем, як охорона здоров’я, безпека і рівні можливості; підтримка бізнесу, що приносить суспільству соціальні і екологічні вигоди. Уряд бере участь у багатьох міжнародних проектах, розвиває фінансові механізми і стимули, впроваджує КСВ в систему державних закупівель, створює програми підвищення прозорості ряду галузей економіки, розширює рамки корпоративної звітності, стандартизує внесок компаній у стійкий розвиток, створює репутаційні стимули, стимулює громадський діалог з КСВ, а також застосовує різні заходи по просуванню КСВ, у тому числі використовуючи авторитет політичних лідерів і ресурси Інтернет. У 2004 році уряд створив «Академію КСВ», щоб допомогти компаніям розвивати відповідні компетенції. Розроблено тематичний веб-сайт, присвячений впровадженню принципів соціальної відповідальності в малому і середньому бізнесі. Важливо згадати закон Companies Act 2006 року, яким введено регулярну звітність - Business Review, що вимагає від компаній розкриття загальної інформації з питань охорони довкілля, політики взаємовідносин із співробітниками і взаємодією з місцевим співтовариством [1].

У 2018 році Forbes назвав найкращі соціально відповідальні компанії світу. Перше місце в списку займає технологічний гігант «Google». Слідом за ними йдуть «The Walt Disney Company» і «Lego», які в березні 2018 року оголосили про початок виготовлення своїх вироби                     із                                  заводських        джерел.

Що стосується України, в топ компаній з корпоративною соціальною відповідальністю входить «WOG», яка реалізує проєкт «Дорога до

Вісник Університету «Україна», № 7 (34), 2023

серця» і забезпечує покупку устаткування в лікувальні заклади України, «D. TEK», яка допомагає в навчанні та підвищенні кваліфікації співробітників державних органів і установ України, а також «Київстар», яка проводить освітні мовні програми та надає своїм абонентам не тарифікований доступ до додатка Prometheus — платформи відкритих онлайн-курсів, яка пропонує безкоштовну добірку освітніх програм від кращих українських та закордонних викладачів. Зі свого боку «Main Business Partner» проводить заходи корпоративної соціально відповідальності шляхом організації стажувань для студентів-юристів та залучаючи юристів-випускників до роботи з подальшим навчанням одразу після закінчення вишу [5].

Висновки. У статті проаналізовано основні проблеми в системі соціальної відповідальності, запропоновано інструменти, за допомогою яких можна підвищити рівень корпоративної відповідальності підприємства. До основних практик впровадження корпоративної відповідальності відносяться:                                                        трудові відносини, екологічна

відповідальність, відносини зі споживачами, розвиток регіонів, антикорупційні практики. Проблемами при впровадженні соціальних, з якими стискаються компанії найчастіше бувають такі: фінансові проблеми, організаційні труднощі, бюрократія, тиск з боку органів влади, неможливість здійснювати контроль при розподіленні коштів та їх цільовому призначенні та корупція. Визначено, щоб підвищити рівень зацікавленості бізнесу в упровадженні КСВ, з боку держави необхідно розглянути пільгове оподаткування для компаній та прийняти Національну стратегію розвитку соціальної відповідальності, що допоможе ширшому запровадженню та реалізації КСВ у країні.

Список використаної літератури

  1. Європейський досвід державного регулювання корпоративної соціальної відповідальності URL: file:///C:/Users/KOT6/Downloads/275- Article%20T ext-860-1 -10-20201023.pdf
  2. Корпоративна соціальна відповідальність малого та

середнього бізнесу URL:           http:/www.csr-ukraine.org/ userfiles/file/4

СSR%20among%20SМЕs.pdf (дата звернення: 18.05.2020)

  1. Корпоративна соціальна відповідальність: і людям, і бізнесу URL: https://rau.ua/novyni/korporatyvna-sotsialna-vidpovidalnist-i-lyudyam- i-biznesu
  2. Зінченко А. Г., Саприкіна М. А. Соціальна відповідальність в Україні: Погляди різних стейкхолдерів. Регіональний аспект. К. 2008. 60 с.
  3. Соціальна відповідальність бізнесу: що це означає та чому важливо URL:https://mainbusinesspartner.ua/sotsialna-vidpovidalnist- bisnesu
  4. Саєнко Ю. Соціальна відповідальність бізнесу в Україні. К.: "Батискаф", 2002. 71 с.
  5. Соціальна відповідальність українського бізнесу. Результати опитування Київ "КІТ". 2005. 52с.

References

  1. Yevropeys'kyy dosvid derzhavnoho rehulyuvannya korporatyvnoyi sotsial'noyi vidpovidal'nosti URL: file:///C:/Users/KOT6/Downloads/275- Article%20T ext-860-1 -10-20201023.pdf
  2. Korporatyvna sotsial'na vidpovidal'nist' maloho ta seredn'oho

biznesu            URL:           http7www.csr-ukraine.org/           userfiles/file/4

SSR%20among%20SMEs.pdf (data zvernennya: 18.05.2020)

  1. Korporatyvna sotsial'na vidpovidal'nist': i lyudyam, i biznesu URL: https://rau.ua/novyni/korporatyvna-sotsialna-vidpovidalnist-i-lyudyam-i- biznesu
  2. Zinchenko A. H., Saprykina M. A. Sotsial'na vidpovidal'nist' v Ukrayini: Pohlyady riznykh steykkholderiv. Rehional'nyy aspekt. K. 2008. 60 s.
  3. Sotsial'na vidpovidal'nist' biznesu: shcho tse oznachaye ta chomu vazhlyvo URL:https://mainbusinesspartner.ua/sotsialna-vidpovidalnist- bisnesu
  4. Sayenko YU. Sotsial'na vidpovidal'nist' biznesu v Ukrayini. K.: "Batyskaf", 2002. 71 s.

 

Науковий журнал «Вісник Університету «Україна»
Всі матеріали на сайті захищені згідно законодавства України