ЕКОЛОГІЗАЦІЯ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
УДК 330.14
ЕКОЛОГІЗАЦІЯ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
htpps://doi.org/10.36994/2707-4110-2023-8-35-09
Титаренко В.В., аспірант, Університет «Україна»[1]
Анотація. В представленому матеріалі здійснено аналіз існуючого стану нормативно-правового забезпечення екологізації лісогосподарського комплексу України. Автором досліджено основні фактори цього процесу, зокрема, це створення нових лісових площ, належний догляд за існуючими лісовими насадженнями та контроль за законністю їх відведення та рубання. Окремим аспектом відзначена необхідність застосування сучасних природоощадних технологій рубок формування та рубок головного користування, які в переважній більшості не завдають безповоротньої шкоди грунтам та лісовій підстилці.
Автором було досліджено низку останніх нормативних документів, зокрема, Укази Президента від 21.11.2017 р. № 381 «Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства, раціонального природокористування та збереження об’єктів природно-заповідного фонду», від 29.09.2022 р. № 675/2022 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відтворення лісів України в особливий період», від 07.06.2021 р. № 228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів» та Постанова КМУ «Деякі питання реформування управління лісової галузі» від 7 вересня 2022 р. № 1003.
Останнім документом було визначено курс на співпрацю з World Bank, який вже створив та провів випробування міжнародної цифрової платформи для випуску та обігу карбонових сертифікатів. Оскільки ДП «Ліси України» – найбільша за площею лісогосподарська компанія в Європі, тому розвиток міжнародної системи «зелених» фінансів відкриває перед національним лісовим господарством достатньо перспективне майбутнє.
В статті зазначено, що:
- на сьогоднішній день немає уніфікованих ефективних механізмів (протоколів та стандартів) забезпечення належного рівня екологізації проведення рубок формування та рубок головного користування лісовими ресурсами;
- на національному рівні прийнято та затверджено достатня кількість нормативно-правових документів, рівень реалізації яких недостатній, що свідчить про існуючий незадовільний стан екологізації вітчизняного лісового господарства;
- виконання екологічної програми «Зелена країна» (2021 рік) на сьогодні втратило свою актуальність через нестачу фінансування, скорочення фахівців та воєнними діями в країні взагалі.
Ключові слова: лісове господарство, екологізація, нормативно-правові документи, лісова галузь, екологічна програма.
ECOLOGIZATION OF FORESTRY OF UKRAINE: REGULATORY AND LEGAL SECURITY
Popov R.V., graduate student, University "Ukraine"
Abstract. In the presented material, an analysis of the existing state of regulatory and legal support for greening of the forestry complex of Ukraine was carried out. The author investigated the main factors of this process, in particular, it is the creation of new forest areas, proper care of existing forest plantations and control over the legality of their removal and felling. As a separate aspect, the necessity of using modern nature-saving technologies of formation felling and main-use felling, which in the vast majority do not cause irreversible damage to the soil and forest floor, was noted. The author has studied a number of regulatory documents, in particular, Presidential Decree No. 381 dated November 21, 2017 "On additional measures for the development of forestry, rational nature management and conservation of nature reserve objects", dated September 29, 2022 No. 675 /2022 "On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated September 29, 2022 "On the protection, protection, use and reproduction of the forests of Ukraine in a special period", dated June 7, 2021 No. 228/2021 "On some measures for the preservation and reproduction forests" and Resolution of the CMU "Some issues of reforming the management of the forest sector" dated September 7, 2022 No. 1003.
The latest document set a course for cooperation with the World Bank, which has already created and tested an international digital platform for the issuance and circulation of carbon certificates. Since the State Enterprise "Forests of Ukraine" is the largest forestry company in Europe in terms of area, the development of the international system of "green" finance opens up a fairly promising future for national forestry. The article states that: - to date, there are no unified effective mechanisms (protocols and standards) for ensuring the appropriate level of environmentalization of logging for formation and logging for the main use of forest resources; - at the national level, a sufficient number of regulatory and legal documents have been adopted and approved, the level of implementation of which is insufficient, which indicates the existing unsatisfactory state of environmentalization of domestic forestry; - the implementation of the "Green Country" environmental program (2021) has lost its relevance today due to the lack of funding, the reduction of specialists and military actions in the country in general.
Key words: forestry, environmentalization, legal documents, forest industry, environmental program.
Постановка проблеми. Останні десятиліття екологічна складова розвитку лісового господарства України вважається пріоритетом, особливо в контексті підписання Україною різноманітних міжнародних угод в галузі охорони навколишнього середовища. На жаль, численні нормативно-законодавчі документи в цьому аспекті або мають декларативний характер, або не реалізовуються відповідними галузевими (підзаконними) актами. Сьогодення ж лісової галузі характеризується структурною реорганізацією на основі прийнятої Постанови КМУ «Деякі питання реформування управління лісової галузі» від 7 вересня 2022 р. № 1003, яка першочерговим завданням визначила економічну складову розвитку лісового господарства.
У зв’язку з цим, виникає необхідність наукового дослідження питання достатності законодавчого підгрунтя щодо екологізації вітчизняного лісового господарства та визначення рівня виконання відповідних нормативно-законодавчих документів. Крім того, необхідно окреслити перспективні напрями подальшої, післявоєнної екологізації лісового господарства України, що може бути реалізовано в короткостроковій перспективі.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Окремими питаннями екологічної спрямованості лісогосподарської діяльності займалися відомі експерти-лісівники, зокрема, М.І. Попков, О.І. Фурдичко, І.М. Лицур, Р.Г. Дубас, О.І. Дребот, Є.М. Мішенін, С.С. Нестеренко та інші.
У царині лісового господарства, за їх оцінками, найбільшою проблемою залишається відсутність зовнішніх та внутрішніх інвестицій, в першу чергу, для проведення модернізації існуючого машин, механізмів, обладнання та технологій, за допомогою яких можна зберегти ділянки, на яких проводяться рубки формування та рубки головного користування. Системних досліджень щодо узагальнення питання нормативно-правового забезпечення екологізації вітчизняного лісового господарства та рівня його реалізації не проводилося, що і обумовлює актуальність роботи.
Мета статті полягає в дослідженні нормативно-правового забезпечення екологізації лісового господарства України, існуючого стану реалізації законодавчих ініціатив та пріоритетних напрямів формування екологічної складової розвитку лісової галузі.
Виклад основного матеріалу. На сьогодні важливим чинником в контексті реформування лісового господарства України виступає екологічна спрямованість будь-яких нормативно-правових та організаційно-управлінських заходів в царині лісової галузі. Звичайно, в першу чергу, визначальними факторами цього процесу виступає створення нових лісових площ, належний догляд за існуючими лісовими насадженнями та контроль за законністю їх відведення та рубання. Окремим аспектом необхідно відзначити застосування сучасних природоощадних технологій рубок формування та рубок головного користування, які в переважній більшості не завдають безповоротньої шкоди грунтам та лісовій підстилці.
Достатньо цікавим буде дослідження основних нормативно-правових документів щодо підвищення екологічної спрямованості лісогосподарської діяльності в Україні, які були затверджені (прийняті) протягом останніх 5-ти років.
Так, Указом Президента від 21.11.2017 р. № 381 «Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства, раціонального природокористування та збереження об’єктів природно-заповідного фонду» [1] серед іншого передбачалося здійснити удосконалення системи моніторингу стану навколишнього природного середовища за рахунок:
- запровадження з урахуванням європейського досвіду нових підходів щодо посилення відповідальності за порушення законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища;
- делегування органам місцевого самоврядування окремих повноважень з державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, зокрема здійснення контролю за додержанням режиму територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
Крім того, вищезазначеним Указом передбачалося забезпечити здійснення комплексу заходів щодо охорони і збереження особливо цінних природних територій та об’єктів, розвитку заповідної справи, а саме:
1) забезпечити реалізацію положень Рамкової конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат та Протоколів до неї, у тому числі прискорити вирішення в установленому порядку питання щодо визначення належності лісових територій до пралісів, квазіпралісів з метою дальшого їх заповідання;
2) активізувати міжнародне співробітництво у сфері охорони навколишнього природного середовища, розвитку заповідної справи, у тому числі забезпечити вирішення питань щодо:
- участі України у формуванні мережі водно-болотних угідь міжнародного значення, створення транскордонних природоохоронних територій і екокоридорів та провадження спільної діяльності в їх межах;
- розроблення та затвердження плану заходів, спрямованих на збереження і розвиток української частини природного об'єкта Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО «Букові праліси і давні ліси Карпат та інших регіонів Європи»;
3) забезпечити оформлення прав користування земельними ділянками територій та об'єктів природно-заповідного фонду, завершення робіт щодо відведення земельних ділянок установам природно-заповідного фонду, прискорити передачу земельних ділянок лісового фонду в постійне користування біосферним та природним заповідникам, національним природним паркам.
Слід зазначити, що запропоновані заходи не знайшли відображення в конкретних нормативних документах Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та Державного агенства лісових ресурсів України.
Наступною спробою екологізації лісового господарства через збільшення земель лісогосподарського призначення було оголошення Президентом України екологічної програми «Зелена країна» на всеукраїнському форумі «Україна 30. Екологія». Відповідно до зазначеної ініціативи, Указом Президента від 07.06.2021 р. № 228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів» [2] передбачалося затвердження державної цільової програми «Масштабне заліснення України», яка в свою чергу мала визначити достатньо трудомістке завдання - в найближчі 10 років збільшити площі лісів на 1 млн га, а для цього уже в найближчі три роки необхідно висадити 1 млрд дерев. Слід відзначити, що вказана державна програма не була затверджена, у зв'язку з початком повномасштабного вторгнення.
Необхідно зауважити, що в Україні до 10 млн. га земель знаходиться під лісовими насадженнями і завдання збільшення їх на 10% не повинно скласти труднощів при планомірній діяльності відповідних лісогосподарських суб'єктів господарювання протягом 10 років. В такому випадку лісистість території Україні збільшиться до 17,6% (нині – 15,9%) при науково обгрунтованому рівні 20%. До того ж, за оцінками фахівців [3], створення 1 га лісу коштуватиме 50 тис. грн в цінах 2022 року. Тому, при достатньому фінансуванні національне лісове господарство без особливих проблем за вказаний період змогло б виконати завдання з підвищення лісистості території. Такі прецеденти вже були в 1950–1960 рр. на півдні України, коли щорічно висаджувалось до 150 тис. га лісів і лісосмуг.
Єдиною проблемою тут може бути відсутність «вільних» державних земель, оскільки теоретично можна було б висаджувати ліси на розпайованих сільськогосподарських угіддях, тобто на землях приватної власності. З іншого боку фахівці [3] наголошують на тому, що в Україні сьогодні налічується приблизно 0,5 млн га паїв на Прикарпатті та Поліссі, які не задіяні в сільськогосподарському бізнесі, тобто вони були не задіяні в сільськогосподарському обігу і на них за останні 10–15 років вже виросли самосіяні ліси. Однак у зв’язку з введенням ринку землі, вказані самосійні ліси масово розорюються і засаджуються сільськогосподарськими культурами. Тому, теоретично, якщо викупити ці ділянки у власників і перевести їх у статус лісового фонду, то половина програми «Зелена країна» щодо збільшення земель лісогосподарського призначення може бути виконана.
Щодо зазначеної ініціативи, то вона почала достатньо активно реалізовуватися серед лісогосподарських підприємств, але, у зв'язку з подіями після 24 лютого 2022 року, певним чином втратила свою актуальність через нестачу фінансування, скорочення фахівців та воєнними діями в країні взагалі.
Наступним нормативно-правовим документом в контексті екологізації лісового господарства є Указ Президента від 29.09.2022 р. № 675/2022 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відтворення лісів України в особливий період» [4], яким передбачалося у шестимісячний строк:
а) після скасування воєнного стану розробити та затвердити державну цільову програму підвищення пожежної безпеки у сфері лісового господарства включно із лісогосподарськими підприємствами сфери управління Міністерства оборони України;
б) з метою реалізації заходів із масштабного залісення України опрацювати питання щодо:
- створення державного фонду розвитку лісового господарства, зокрема за рахунок коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; екологічного податку; рентної плати за використання лісових ресурсів; грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, частини податку на додану вартість й інших джерел;
- удосконалення системи оподаткування лісових земель шляхом формування Єдиного лісового податку та усунення подвійного оподаткування;
- внесення змін до порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок;
- виділення органами державної влади та органами місцевого самоврядування придатних для залісення земель.
На наш погляд, надзвичайно важливий документ, але його реалізація нині неможлива, особливо в контексті реорганізації державних лісогосподарських підприємств.
Так, минулого року в Україні розпочата і продовжується реформа лісового господарства на основі прийнятої Кабінетом Міністрів України Постанови «Деякі питання реформування управління лісової галузі» від 7 вересня 2022 р. № 1003 [5]. Понад 150 державних лісогосподарських підприємств (нині - філій) вже об’єднано в єдине державне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Ліси України» (ДП «Ліси України»). Тобто, лісова галузь розділена на господарюючу і контролюючу складові, що відповідає кращим світовим практикам лісового господарства. ДП «Ліси України» господарює, регіональні управління агентства впроваджують державну політику і контролюють діяльність всіх лісокористувачів, а центральний офіс Держлісагентства координує взаємодію обох вертикалей системи управління.
Філіям, створеним на базі існуючих державних лісогосподарських підприємств, залишені усі необхідні функції для охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів, а також здійснення господарської діяльності (на рівні заготівлі деревини). В той же час економічна політика та стратегія формуються вже на рівні центрального апарату ДП «Ліси України».
Необхідно зазначити, що не всі експерти та й працівники лісової галузі позитивно відносяться до такої реформи, особливо щодо її кінцевої мети – перетворення ДП «Ліси України» в акціонерне товариство з можливістю подальшої приватизації земель лісогосподарського призначення (хоча така теза не має офіційного підтвердження).
Це тема окремого дослідження, а щодо екологізації лісового господарства, то спрогнозувати її подальший розвиток надзвичайно складно, оскільки зазначена мета новоствореного монополіста в лісовому господарстві, в основному, заключається в отриманні більшого рівня рентабельності (прибутковості), а не екологічної спрямованості його розвитку. В той же час, аналізуючи фінансовий план ДП «Ліси України» на 2023 рік, до такого аспекту функціонування лісової галузі можна віднести два офіційно підтверджених напрями, зокрема:
– інвестиції в будівництво лісових доріг, що дозволить отримати більш ефективний екологічний та економічний доступ до лісових ресурсів і таким чином зменшити навантаження на лісові екосистеми внаслідок руху заготівельної і транспортної техніки та зменшення фінансових втрат на ліквідацію лісових пожеж на окремих ділянках;
- співпраця з World Bank, який вже створив та провів випробування міжнародної цифрової платформи для випуску та обігу карбонових сертифікатів. Треба додати, що ДП «Ліси України» – найбільша за площею лісогосподарська компанія в Європі, тому розвиток міжнародної системи «зелених» фінансів відкриває перед національним лісовим господарством достатньо перспективне майбутнє.
Таким чином, на сьогодні спостерігається два напрями, пов'язані з екологізацією лісового господарства в контексті діяльності ДП «Ліси України», але майбутнє лісової галузі буде залежати від виконавців розпочатої реформи управління лісами та від результатів господарської діяльності зазначеного підприємства.
Висновки. Проведене дослідження нормативно-правового забезпечення екологізації лісового господарства та визначення пріоритетних напрямів її формування дає підстави сформулювати такі висновки:
1. На сьогоднішній день немає уніфікованих ефективних механізмів (протоколів та стандартів) забезпечення належного рівня екологізації проведення рубок формування та рубок головного користування лісовими ресурсами.
2. В контексті законодавчого забезпечення екологізації лісового господарства слід відмітити наступні тенденції:
- на національному рівні прийнято та затверджено достатня кількість нормативно-правових документів, рівень реалізації яких недостатній, що свідчить про існуючий незадовільний стан екологізації вітчизняного лісового господарства;
- виконання екологічної програми «Зелена країна» (2021 рік) на сьогодні втратила свою актуальність через нестачу фінансування, скорочення фахівців та воєнними діями в країні взагалі;
- важливою складовою екологічного спрямування функціонування лісової галузі повинно бути питання створення умов щодо інвестицій в будівництво лісових доріг та залучення в лісове господарство окремих складових системи «зелених» фінансів (карбонові сертифікати);
- основними напрямами формування системи екологізації лісового господарства в короткостроковій перспективі повинна бути забезпечена організаційними, управлінськими та фінансовими механізмами наступна тріада заходів: створення нових лісових площ, належний догляд за існуючими лісовими насадженнями та контроль за законністю їх відведення та рубання.
Список використаної літератури
1. Указ Президента України від 21.11.2017 р. № 381 «Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства, раціонального природокористування та збереження об’єктів природно-заповідного фонду», режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/381/2017#Text.
2. Указ Президента від 07.06.2021 р. № 228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», режим доступу: https://www.president.gov.ua/documents/2282021-39089.
3. «Зелена країна» Зеленського. Чи врятує українські ліси мільярд дерев? режим доступу: https://www.openforest.org.ua/168690/
4. Указ Президента від 29.09.2022 р. № 675/2022 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відтворення лісів України в особливий період», режим доступу: https://www.president.gov.ua/documents/6752022-44229.
5. Постанова КМУ «Деякі питання реформування управління лісової галузі» від 7 вересня 2022 р. № 1003.
References
1. Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 21.11.2017 r. № 381 «Pro dodatkovi zakhody shchodo rozvytku lisovoho hospodarstva, ratsionalʹnoho pryrodokorystuvannya ta zberezhennya obʺyektiv pryrodno-zapovidnoho fondu», rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/381/2017#Text .
2. Ukaz Prezydenta vid 07.06.2021 r. № 228/2021 «Pro deyaki zakhody shchodo zberezhennya ta vidtvorennya lisiv», rezhym dostupu: https://www.president.gov.ua/documents/2282021-39089.
3. «Zelena krayina» Zelensʹkoho. Chy vryatuye ukrayinsʹki lisy milʹyard derev? rezhym dostupu: https://www.openforest.org.ua/168690/
4. Ukaz Prezydenta vid 29.09.2022 r. № 675/2022 «Pro rishennya Rady natsionalʹnoyi bezpeky i oborony Ukrayiny vid 29 veresnya 2022 roku «Pro okhoronu, zakhyst, vykorystannya ta vidtvorennya lisiv Ukrayiny v osoblyvyy period», rezhym dostupu: https://www.president.gov.ua/documents/6752022-44229 .
5. Postanova KMU «Deyaki pytannya reformuvannya upravlinnya lisovoyi haluzi» vid 7 veresnya 2022 r. № 1003.
[1] © В.В. ТИТАРЕНКО
© Вісник Університету «Україна», № 8 (35), 2023





