ОКРЕМІ ПІДСУМКИ РЕФОРМИ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЛІСОВИМ ГОСПОДАРСТВОМ УКРАЇНИ
УДК 330.14
ОКРЕМІ ПІДСУМКИ РЕФОРМИ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЛІСОВИМ ГОСПОДАРСТВОМ УКРАЇНИ
https://doi.org/10.36994/2707-4110-2024-11-38-05
Дубас Р.Г., д.е.н., професор,
Попов Р.В., аспірант ЗВО «Університет «Україна»[1]
Представлений матеріал містить результати проведеного аналізу попередніх підсумків здійсненої реформи лісового господарства України, що свідчить як про позитивні, так і проблемні результати. В цілому, щодо фінансово-економічної складової розвитку Державного підприємства «Ліси України», то безсумнівно спостерігається позитивні тенденції росту показників доходності та прибутковості за останні два роки функціонування новоствореного підприємства.
До позитивних наслідків реформи лісового господарства також можна віднести впровадження сучасних цифрових інструментів якісного обліку деревини, що обумовлює детінізацію ринку та зменшення ризиків лісових пожеж, зокрема: реалізація деревини в повному обсязі через відкриті та прозорі аукціони; фотофіксація деревних колод на лісовозах; електронний облік деревини, яка була заготовлена і реалізована; створення Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України та Державним агентством лісових ресурсів першого Telegram-боту лісової галузі, за допомогою якого громадяни отримали змогу інформувати державні органи про лісові пожежі чи незаконні полювання; відкриття офіційного інтернет-магазину «ДроваЄ», у якому можна придбати дрова онлайн тощо. Достатньо ефективно продовжується процес сертифікації лісів у відповідності до міжнародних стандартів.
До проблемних результатів здійсненої реформи автор відносить такі: не спостерігається повноцінного включення лісової галузі України у забезпеченні сталого розвитку країни та переходу до зеленої економіки, спрямованої на збереження навколишнього середовища та підтримку економічного зростання; відсутність нормативно-правової форми розв'язання суперечностей між представниками деревообробного і меблевого бізнесу та ДП «Ліси України» в аспекті ринкового ціноутворення на деревину; не набуло широкого впровадження ведення лісового господарства в контексті наближеного до природи лісівництва; не впроваджено «Лісовий портал» як частина Єдиної екологічної платформи.
Ключові слова: лісове господарство, система управління, реформа, лісогосподарське підприємство.
Separate results of reform of the forest management system of Ukraine
Dubas R.G., Doctor of Economics, Professor,
Popov R.V., PhD student, ZVO "Ukraine" University
Abstract. The presented material contains the results of the analysis of the previous results of the reform of the forestry of Ukraine, which testifies both positive and problematic results. In general, regarding the financial and economic component of the development of the state enterprise "Forests of Ukraine", there is undoubtedly positive trends of growth of indicators of profitability and profitability over the last two years of functioning of the newly created enterprise.
The positive consequences of forestry reform can also be attributed to the introduction of modern digital tools of quality wood accounting, which determines the detincing of the market and reducing the risk of forest fires, in particular: the sale of wood in full through open and transparent auctions; photo fixation of wood logs on forest trucks; electronic accounting of wood that was harvested and implemented; creation of the Ministry of Environmental and Natural Resources of Ukraine and the State Forest Resources Agency of the First Telegram-Botte Forestry Industry, through which citizens were able to inform state bodies about forest fires or illegal hunting; Opening an official online store "Drozing", where you can buy firewood online and more. The process of certification of forests in accordance with international standards continues.
The author refers to the problematic results of the reform: there is no full inclusion of Ukraine's forest industry in ensuring sustainable development of the country and the transition to a green economy aimed at preserving the environment and maintaining economic growth; lack of regulatory form of contradictions between representatives of woodworking and furniture business and SE "Forests of Ukraine" in the aspect of market pricing for wood; The implementation of forestry in the context of forestry close to the nature of forestry has not become widespread; The forest portal has not been implemented as part of a single ecological platform.
Keywords: forestry, management system, reform, forestry enterprise.
Постановка проблеми. На сьогоднішній день важливим напрямом дослідження фахівців лісової науки є попередній аналіз результатів діяльності Державного спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Ліси України», яке обˈєднало в одну юридичну особу фінансові, матеріальні і трудові потенціали 150 суб’єктів господарювання. Звичайно, ще не можливо зробити обгрунтовані узагальнення та висновки щодо доцільності та правильності проведеної реформи лісового господарства, але проаналізувати окремі економічні, фінансові, виробничі та екологічні результати новоствореного підприємства буде доцільним та необхідним науковим кроком. Особливої уваги слід приділити проблемним питанням, які залишаються невирішеними після проведеної реорганізації лісового господарства.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. На сьогоднішній день надзвичайно невивченим є питання економічної, екологічної та соціальної доцільності проведеної реформи державного сектора лісового господарства. У вітчизняній науці вивченням теоретичних основ та розробкою методичних рекомендацій щодо підвищення ефективності системи управління лісового господарства займалися І.Антоненко, В.Попкова, А.Головко, О.Дзюбенко, Р.Дубас, О.Дребот, С.Нестеренко, І.Лицур, Є.Мішенін, І.Опенько, С.Писаренко, І.Синякевича, Ю.Туниці, М.Шершуна, О. Шубалий, О.Фурдичко.
Однак, враховуючи той факт, що функціонування ДП «Ліси України» розпочалося з 2023 року, проблема аналізу результатів його діяльності практично не досліджена.
Мета дослідження - дослідити економічні, фінансові, виробничі та екологічні результати діяльності ДП «Ліси України» та визначити проблемні питання його розвитку.
Виклад основного матеріалу. Не зважаючи на окрему критику проведеної реформи в лісовій галузі, для об'єктивності відзначимо такі основні її здобутки, зокрема, запропоновані О.Місюрою [1]:
1) розділено адміністративну та господарську функції між Державним агенством лісових ресурсів України та ДП «Ліси України»;
2) замість більше ста п'ятидесяти суб'єктів господарювання створено єдине державне підприємство «Ліси України»;
3) деревину, а також пиломатеріали та відходи переробки реалізовують через відкриті та прозорі аукціони;
4) спостерігається покращення загального рівня виконання угод купівлі-продажу деревини (в середньому - до 90%);
5) задекларовано і вже впроваджено певні цифрові інструменти контролю, зокрема, фотофіксацію деревних колод на лісовозах;
6) повна відмова від переробки лісоматеріалів на виробничих площах філій ДП «Ліси України»;
7) реалізація цілісних майнових комплексів філій ДП «Ліси України», які слугували джерелом корупційних ризиків;
8) планується замовляти послуги лісозаготівлі через Прозоро, крім послуг та товарів, які вже закуповується централізовано, що призводить до значної економії фінансових ресурсів.
Слід зазначити, що за підсумками 2023 року ДП «Ліси України» отримало 23,59 млрд. грн доходу від реалізації продукції, що на 323 млн. грн більше, ніж в 2022 році. Чистий прибуток підприємства склав 2,89 млрд грн. В динаміці спостерігаємо значний приріст: у 2022 році було отримано 1,19 млрд. грн, у 2021 році – 1,17 млрд. грн [2].
Крім того, за 2023 рік підприємством галузі сплачено до бюджету 9,15 млрд. грн податків та 1,66 млрд. грн єдиного соціального внеску.
Обсяги заготівлі деревини від усіх видів рубок в цілому по галузі зменшилися з довоєнних 18 млн. м3 до 15,7 млн. м3, з яких близько 13,1 млн.м3 заготовлено підприємствами Державного агенства лісових ресурсів України. Рентабельність діяльності збільшилася з 4,9% до 12,3%. За даними Державного агенства лісових ресурсів України, в 2023 році було відтворено лісів на площі 35,2 тис. га, з яких створено нових лісів на площі 5,9 тис. га.
Важливо відмітити, що цифровізація є однією із складових частин євроінтеграційного руху України, що дуже важливо для подальшого розвитку як окремих галузей, так і економіки нашої країни в цілому.
Державне лісове агентство та Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України намагаються створити прозоре та комфортне цифрове середовище у лісовій сфері та впроваджують сучасні рішення в роботу агентства. Також даному процесу сприяє підписаний меморандум з UNDP Ukraine (Програмою розвитку Організації Об’єднаних Націй), відповідно до якого Україні обіцяна значна підтримка у диджиталізації лісової галузі. А це відкриває можливості для залучення масштабних інвестицій також в інші перспективні напрямки розвитку, що в умовах війни є вкрай необхідним.
Варто зазначити, що протягом 2020-2023 років Держлісагентство запустило низку інноваційних проєктів з диджиталізації, які дійсно своєчасні та необхідні, оскільки цифровізація – це не просто якісний облік та детінізація ринку, це також безпека і зменшення ризиків лісових пожеж, що є питанням глобального масштабу.
Так, наприкінці 2019 року уряд розпочав експериментальний проєкт із впровадження відкритих електронних аукціонів в лісовій сфері. Для цього Кабінетом міністрів України була прийнята Постанова від 04.12.2019 р. «Про реалізацію експериментального проєкту щодо проведення електронних аукціонів з продажу необробленої деревини» [3], що зобов’язувала великі лісгоспи продавати щонайменше 25% від обсягу своєї заготівлі за допомогою електронної торгової системи Prozorro.Продажі. Постанова Кабінету міністрів впроваджувала експериментальні правила продажу необробленої деревини на період з 1 лютого 2020-го по 1 квітня 2021 року. На думку лісокористувачів, ринок продажу необробленої деревини України давно потребував реформування саме в цьому напрямку. Адже, впровадження щоквартального загального аукціону з продажу необробленої деревини, дає можливість оптимізувати торгові процеси та знизити витрати покупців. Також перевагами впровадження продажу необробленої деревини в електронному форматі на відміну від класичних голосових торгів є формування прозорості ціноутворення, можливість брати участь у торгах з будь-якої точки України в on-line режимі та підвищити рівень здорової конкуренції між покупцями. Крім того, електронні торги унеможливлюють появу змови щодо ціни та розподілу лотів. Отже, електронний аукціон з продажу необробленої деревини – це перспективний напрямок, який на сьогоднішній день достатньо успішно функціонує.
Наступним кроком на шляху цифровізації лісової галузі є зміни щодо можливості збору інформації про ліс. Наприкінці 2021 року Державне агентство лісових ресурсів України розпочало проводити аналіз різноспектральних космічних знімків, які визначають «маску» лісу. Так, запроваджене програмне забезпечення визначає межі територій, вкритих деревами, формує контури лісових насаджень. Космічна зйомка дає можливість визначити площу та стан самозаліснених ділянок, яких лише у Житомирській області знайдено 180 тис. га. Верховна Рада України ухвалила чергові законодавчі зміни, які дають можливість переведення таких масивів у землі лісового фонду з подальшим веденням лісового господарства на цих територіях. В найближчій перспективі є завершення створення повної електронної карти українських лісів із постійним оновленням даних, а також можливістю автоматично перевіряли законність заготівлі деревини на тій чи іншій ділянці, доєднавши дані досліджень до системи електронного обліку деревини (ЕОД).
Наступний проєкт Державного агентства лісових ресурсів України, який підтриманий UNDP Ukraine, – створення 3D-карти лісів, яка дасть змогу автоматично збирати дані про деревину (породний склад, діаметр та висоту). Проєкт дозволить з дуже високою точністю розрахувати, скільки на тій чи іншій ділянці може буде заготовлено деревини. Як і електронна карта лісів, дані дистанційного зондування землі також будуть інтегровані до системи електронного обліку деревини.
Також на сьогоднішній день відбувається цифровізація системи обліку деревини. Електронний облік деревини – програма для моніторингу деревини, яка була заготовлена і реалізована. І сьогодні не лише філії державного підприємства, а й всі інші користувачі повинні вносити у систему інформацію про обсяги заготівлі деревини. Це значний прогрес, але цього не достатньо. Тому у Держлісагентства в планах побудувати якісно нову систему обліку, в яку буде включений великий модуль, якій базується на матеріалах лісовпорядкування та 3D-зображеннях, зібраних ще до початку заготівлі лісу. Елементами системи обліку стануть пов’язані між собою електронний лісорубний квиток, товарно-транспортна накладна, фотофіксація деревини та сертифікат походження деревини. Тобто, повинна бути сформована система, коли кожна операція з деревиною буде декларуватись учасниками ринку через особистий електронний кабінет. Історію кожної партії можна буде прослідкувати навіть до лісництва, де відбувалась заготівля. Для лісової галузі в умовах війни прозорість – це один із способів не втратити доступ до ринку Європейського Союзу.
Ще одним кроком на шляху цифровізації лісової галузі є створення Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України та Державним агентством лісових ресурсів першого Telegram-боту лісової галузі, за допомогою якого громадяни отримали змогу інформувати державні органи про лісові пожежі чи незаконні полювання. Таким чином, бот лісової галузі – це інструмент комунікації, який покликаний з однієї сторони спростити та зробити швидшим, ефективнішим спілкування між громадськістю й Державним агентством лісових ресурсів, а з іншої – стати інструментом і майданчиком для отримання інформації про те, що відбувається в українських лісах.
В 2022 році Державне агентство лісових ресурсів України відкрило офіційний інтернет-магазин «ДроваЄ», у якому можна придбати дрова онлайн. Для цього користувачу інтернет-магазину необхідно виконати кілька простих кроків: авторизуватися на онлайн-ресурсі, обрати філію, вибрати необхідний тип дров’яної продукції та її об’єм, визначитися із типом доставки та здійснити оплату. Це зручно та швидко, а отже в майбутньому це зможе принести більше доходів.
Не зважаючи на перераховані позитивні результати проведеної реформи відмітимо і певні проблемні питання, які не знайшли свого вирішення на сьогодні.
В процесі ведення господарської діяльності деревообробний та меблевий бізнес відчуває завищену цінову політику на стартові ціни лотів з деревиною, якими торгують на біржах філії ДП «Ліси України», і, відповідно, вимагає зниження цін.
В дореформений період, коли державних лісгоспів (продавців) було багато, деревина реалізовувалась через так звані «прямі» договори (покупець і продавець самостійно визначали ціни), що обумовлювало наявність різноманітних корупційних схем. Деревина «Лісів України» реалізується виключно через біржу, а ціни визначаються попитом. Хоча, слід зауважити, що, орієнтовно, до 30% від усього лісового фонду України штучно залишається в тіні, з суттєвими корупційними ризиками. Це так звані «військові», аграрні та різні комунальні лісгоспи, в яких не було здійснено жодних законодавчих та організаційних змін [4].
Щодо звернень про завищені ціни на лоти з деревиною від ДП «Ліси України», то аргументи деревообробників наступні:
1) рентабельності кінцевої продукції з деревини не вистачає, щоб, навіть, компенсувати витрати на виробництво та збут;
2) наявність проблем з блокуванням польськими та іншими перевізниками пунктів перетину кордонів, що унеможливлює експорт готової продукції та отримання коштів від зарубіжних контрагентів;
3) ціни не понижуються, коли деревообробники не купують деревину, що не є характерним для ринкових відносин.
Керівництво державного лісогосподарського підприємства на запит про зниження цін інформує, що «ручного» ціноутворення не буде, тобто купівля-продаж деревини будуть відбуватися без прямих договорів, редукціонів тощо.
На їх думку, ціни регулюються ринком автоматично і до того ж ДП «Ліси України» виставляє на торги увесь обсяг заготовленого ресурсу без обмежень (окрім тимчасово окупованих територій, де не заготовляється лісовий ресурс і відповідно - не виставляється на торги).
І товар (деревина) завжди знаходить свого покупця, навіть, якщо це процедурно відбувається довше, ніж за «прямими» контрактами. ДП «Ліси України» для можливості пониження ціни передбачило відповідні механізми - голландські аукціони, а скоро запровадять і піврічні контракти. Відповідно, за такої моделі відносин не уникнути конфлікту інтересів на ринку деревини між приватним бізнесом і державним лісогосподарським підприємством. Зазвичай такий природній процес в розвинутих економіках завершується ухваленням довгострокових, компромісних та прийнятних для всіх «правил гри», наприклад - ухваленням законодавства «Про ринок деревини», що не зроблено на сьогоднішній день в Україні.
Крім того, не завжди якісно побудована система управління персоналом на підприємстві, оскільки кадровий відбір на керівні посади у ДП «Ліси України» повинен здійснюватися відповідними комісіями за безпосередньої участі міжнародних експертів, що обумовить стовідсоткову відсутність корумпованих залишків старої системи. У філіях державного підприємства працює частина «старої» команди, яка не завжди була прикладом для наступного покоління своєю репутацією та авторитетом.
На сьогоднішній день не відбувається об’єднання всіх інформаційних потоків у єдине цифрове поле – «Лісовий портал», який повинен стати частиною Єдиної екологічної платформи, хоча інформація про його функціонування була задекларована в 2021 році.
Наприкінці, слід відзначити і екологічну складову здійсненої реформи лісового господарства. В першу чергу, відзначимо, що фахівці зазначають, що сертифікація свідчить про відповідність системи ведення лісового господарства встановленим міжнародним стандартам управління лісами та лісокористування на засадах сталого розвитку.
Площа лісів в Україні, на яких ведення лісогосподарської діяльності відбувається у відповідності до міжнародних стандартів, у 2023 році збільшилася на 14,5% - до 4,65 млн га [5]. Станом на 01 січня 2024 року 96 філій ДП «Ліси України» мали статус FSC-сертифікованих. Загальна площа сертифікованих лісів склала 4,65 млн га, що на 0,59 млн га. більше, ніж попереднього року. Окрім того, станом на 1 січня 2024 року в Україні п’ять філій ДП «Ліси України», які мали статус FSC-сертифікації, були додатково сертифіковані за системою PEFC, яка підтверджує, що деревина, використана у виробництві, постачається із відповідально керованих лісових господарств. Загальна площа лісів, охоплених такою системою сертифікації, становить 181,3 тис. га.
Загальновідомо, що головними цілями Зеленого нового курсу [6] були оголошені зменшення залежності від вуглецю та деградації екосистем, відродження світової економіки, сприяння сталому інклюзивному зростанню та створення нових робочих місць. Також, було визначено п’ять пріоритетних сфер для інвестицій: 1) енергоефективність у будівлях; 2) технології відновлюваної енергії; 3) стійкі транспортні технології; 4) екологічна інфраструктура, включаючи ліси; 5) стале сільське господарство, включаючи органічне виробництво.
Лісовому сектору відведено суттєву роль у цих трансформаційних процесах. Досягнення цілей зеленої економіки, пов’язаних із політикою щодо зміни клімату, можливе передусім через скорочення викидів парникових газів і розширення об`єктів використання відновлюваної енергії. Основні напрями – перетворення енергії біомаси, зелена інфраструктура та будівництво із використанням лісопродукції. Також зазначається важлива роль лісових ресурсів як поглиначів вуглецю.
Лісова галузь України відіграє важливу роль у зеленій економіці країни. За розрахунками науковців УкрНДІЛГА попередня еколого-економічна оцінка вартості корисних функцій, які надають ліси України, становить $ 4,7 млрд. Зокрема за категоріями згідно з міжнародною класифікацією екосистемних послуг (CICES https://cices.eu/) версії 4.3 екологічні послуги регулювання та обслуговування становлять близько 50 %, в тому числі регулювання клімату шляхом поглинання вуглекислого газу та виділення кисню лісами ($ 35 млн). А культурні послуги становлять близько 26 % ($ 1,2 млрд), зокрема – рекреація, екотуризм та соціальні функції [6].
Застосування принципів зеленої економіки сприяє модернізації лісового господарства, впровадженню новітніх технологій у галузі лісової промисловості, розвитку лісового туризму й екологічної освіти щодо важливості збереження лісів. Ці заходи допомагають зберегти природне середовище, забезпечити стійкий розвиток та підвищення якості життя населення. В свою чергу, зростаючий попит на екологічно чисті продукти та послуги збільшує значення зелених інвестицій у лісовий сектор. На сьогоднішній день лісова галузь України не відіграє своєї ролі у забезпеченні сталого розвитку країни та не сприяє переходу до зеленої економіки, спрямованої на збереження навколишнього середовища та підтримку економічного зростання.
Важливим екологічним питанням реформування державного сектору лісового господарства має бути перехід до наближеного до природи лісівництва, яке передбачає:
1. Перехід від суцільних рубок головного користування до складних, несуцільних рубок (поступових та вибіркових), що обумовлюватиме збереження біорізноманіття, зниження негативного впливу на лісовий біоценоз та має позитивний соціальний характер.
2. Підходи наближеного до природи лісівництва передбачають зменшення частки лісових культур та використання переважно аборигенних видів дерев під час лісовідновлення та лісорозведення.
3. Зміна вікової та видової структури лісів в напрямку формування мішаних насаджень, максимально наближених до природних, дозволить підвищити стійкість лісів до негативних факторів.
4. Практику наближеного до природи лісівництва доцільно застосовувати, передусім, у вразливих зонах лісів.
5. Система планування та проведення лісогосподарських (лісокультурних) заходів біля насалених пунктів повинна бути спрямована на зниження ризиків лісових пожеж.
В масштабному аспекті прикладів ведення лісового господарства в контексті наближеного до природи лісівництва не спостерігається, хоча, об'єктивно, для цього ще не напрацьовано відповідних нормативно-правових актів та практичних рекомендацій.
Висновки. Таким чином, проведений аналіз попередніх підсумків здійсненої реформи лісового господарства України свідчить про таке:
- позитивні фінансово-економічні результати діяльності ДП «Ліси України»;
- наближення практики ведення лісового господарства до європейських стандартів в частині розподілу господарської та адміністративної функцій;
- деревину в повному обсязі реалізовують через відкриті та прозорі аукціони;
- спостерігається впровадження сучасних цифрових інструментів якісного обліку деревини, що обумовлює детінізацію ринку та зменшення ризиків лісових пожеж;
- продовжується процес сертифікації лісів у відповідності до міжнародних стандартів;
- відсутність нормативно-правової бази розв'язання суперечностей в аспекті ринкового ціноутворення на деревину між представниками деревообробного і меблевого бізнесу та ДП «Ліси України»;
- не набуло широкого впровадження ведення лісового господарства в контексті наближеного до природи лісівництва;
- не впроваджено «Лісовий портал» як частина Єдиної екологічної платформи;
- не спостерігається повноцінного включення лісової галузі України у забезпеченні сталого розвитку країни та переходу до зеленої економіки, спрямованої на збереження навколишнього середовища та підтримку економічного зростання.
Література
1. https://www.epravda.com.ua/columns/2024/01/2/708317/
3. Постанова КМУ від 04.12.2019р. №1178 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо проведення електронних аукціонів з продажу необробленої деревини».
4. https://www.epravda.com.ua/columns/2023/01/9/695786/
6. https://derevynnyk.com/lisova-galuz-ukrayiny-shlyah-do-zelenoyi-ekonomiky/
References
1. https://www.epravda.com.ua/columns/2024/01/2/708317/
3. Postanova KMU vid 04.12.2019r. №1178 «Pro realizatsiyu eksperymentalʹnoho proyektu shchodo provedennya elektronnykh auktsioniv z prodazhu neobroblenoyi derevyny».
4. https://www.epravda.com.ua/columns/2023/01/9/695786/
6. https://derevynnyk.com/lisova-galuz-ukrayiny-shlyah-do-zelenoyi-ekonomiky/
Надійшла до редакції: 12.07.2024 р.
[1] © Р.Г. ДУБАС, Р.В.ПОПОВ
© Вісник Університету «Україна», № 11 (38), 2024