ЕФЕКТИВНІСТЬ МІЖНАРОДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОРПОРАЦІЇ ЯК ОСНОВА ЇЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НА ЗОВНІШНЬОМУ РИНКУ
УДК 339.137.2:[334.7(100):658.82]]:330.131.5
ЕФЕКТИВНІСТЬ МІЖНАРОДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОРПОРАЦІЇ ЯК ОСНОВА ЇЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
НА ЗОВНІШНЬОМУ РИНКУ
https://doi.org/10.36994/2707-4110-2024-11-38-07
Залюбовська Світлана Сергіївна, к.е.н., доцент,
доцент кафедри менеджменту, маркетингу та публічного управління, Національна академія статистики, обліку та аудиту,
Грущенко Олена Анатоліївна, к.е.н., доцент, доцент кафедри фінансів та обліку, Університет «Україна»,
Олійник Андрій Романович, здобувач освіти спеціальності 073 «Менеджмент», Університет «Україна»[1]
Анотація. У статті охарактеризовано вплив ефективності міжнародної діяльності корпорації на рівень її конкурентоспроможності на зовнішньому ринку. Сформульовано сутність понять «міжнародна конкурентоспроможність» та «ефективність міжнародної діяльності». Розглянуто різновиди ефективності міжнародної діяльності. На матеріалах фінансової звітності провідного експортера зерна компанії «Нібулон» показано, що більш висока ефективність діяльності суб’єкта господарювання створює внутрішні конкурентні переваги, які забезпечують йому здатність та можливість ефективно конкурувати на міжнародному ринку. За результатами дослідження зроблено висновок про те, що ефективність міжнародної діяльності підприємства є основою його конкурентоспроможності. Зазначено про необхідність подальших досліджень інших чинників забезпечення міжнародної конкурентоспроможності компаній в умовах сучасної глобальної економіки.
Ключові слова: міжнародна конкурентоспроможність, ефективність міжнародної діяльності, конкурентні переваги, рентабельність, EBITDA, логістика, продовольча безпека.
EFFICIENCY OF THE CORPORATION'S INTERNATIONAL ACTIVITIES AS THE BASIS OF ITS COMPETITIVENESS ON THE FOREIGN MARKET
Zalyubovska S.S., PhD in Economics, Associate Professor, Department of Management, Marketing and Public Administration of the National Academy of Statistics, Accounting and Audit
Grushchenko O.A., PhD in Economics, Associate Professor, Department of Finance and Accounting, University «Ukraine»
Oliynyk A.R, student of specialty 073 "management" "Ukraine" University, Kyiv, Ukraine
The article describes the influence of the effectiveness of the corporation's international activities on the level of its competitiveness in the foreign market. The materials of the research are the scientific works of domestic scientists and experts, as well as the financial statements of the leading grain exporter, LLC «Nibulon». In the process of research, methods of analytical review of literature, theoretical and logical generalization, economic and statistical methods, graphic method were used. The essence of the concepts «international competitiveness» and «effectiveness of international activity» is formulated. Varieties of the efficiency of international activity, in particular, economic, operational and social efficiency, as well as the indicators used for their evaluation, are considered. The materials of the financial statements of the company «Nibulon» show that the higher efficiency of the business entity creates internal competitive advantages that provide it with the ability and opportunity to compete effectively on the international market. It was found that the company is characterized by high efficiency of logistics processes. The presence of its own fleet and built river terminals provides it with a competitive advantage in the form of stable and unhindered export of grain. The social effectiveness of the company's international activities consists in creating an ecosystem of sustainable food security. Marketing efficiency of «Nibulon» LLC provides the company with competitive advantages in developing and conquering new markets. Thanks to effective management, the company has financial support from international financial and credit organizations in the form of loans for new investment projects. Based on the results of the research, it was concluded that the efficiency of the international activity of the enterprise is the basis of its competitiveness. The need for further research into other factors of ensuring the international competitiveness of companies in the conditions of the modern global economy is indicated.
Key words: international competitiveness, efficiency of international activities, competitive advantages, profitability, EBITDA, logistics, food safety.
Постановка проблеми. Функціонування та розвиток сучасних суб’єктів господарської діяльності здійснюється в умовах глобалізації національних економік, активізації міжнародних економічних відносин, лібералізації зовнішньої торгівлі. Це зумовлює загострення конкурентної боротьби, формування високих вимог до міжнародної конкурентоспроможності підприємств та великих корпорацій. Серед цілей, які ставлять власники підприємств при виході на зарубіжні ринки, важливе місце посідає підвищення рівня їх конкурентоспроможності за допомогою різних чинників. В контексті виокремлення напрямів підвищення міжнародної конкурентоспроможності суб’єкта господарювання важливим є дослідження впливу ефективності міжнародної діяльності на його конкурентоспроможність на зовнішньому ринку.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанням дослідження сутності конкурентоспроможності суб’єктів господарювання присвячені наукові статті таких дослідників, як О. М. Николюк [1], В. В. Кузьома та
С. І. Павлюк [2], Т. В. Гринько та Т. З. Гвініашвілі [3]. Трактування змісту ефективності діяльності підприємства здійснює у своїй публікації
Ю. Г. Ємець [7]. О. Ю. Ємельянов з використанням математичного апарату стверджує про наявність взаємозв’язку між ефективністю діяльності підприємства та його конкурентоспроможністю [6]. Проте, незважаючи на значну кількість наукових робіт за цією тематикою, потребують дослідження питання саме міжнародної конкурентоспроможності суб’єктів господарювання в умовах сучасної глобальної економіки.
Формулювання цілей статті (постановка завдання). Мета статті полягає у характеристиці впливу ефективності міжнародної діяльності підприємства на рівень його конкурентоспроможності на зовнішньому ринку.
Виклад основного матеріалу дослідження. Наявність конкуренції на різних ринках обумовила існування такого терміну, як конкурентоспроможність. Отже, першочергово вважаємо за доцільне дослідити його зміст.
Вітчизняні науковці по різному підходять до трактування цього поняття. Так, на думку О. М. Николюк, конкурентоспроможність – це характеристика суб’єкта, яка відображає ступінь реалізації його фактичної та потенційної здатності формувати, утримувати і використовувати стійкі конкурентні переваги [1].
В. В. Кузьома та С. І. Павлюк під конкурентоспроможністю розуміють здатність до суперництва проти інших гравців ринку; можливість виграти або зберегти конкурентну перевагу [2, с. 253].
Т. В. Гринько та Т. З. Гвініашвілі трактують поняття «конкурентоспроможність» як можливість економічного суб’єкта ефективно конкурувати за умови обмеженості ресурсів з іншими суб’єктами, зацікавленими в тій же меті (отриманні максимального прибутку) [3, с. 50].
Т. Омельченко зазначає, що конкурентоспроможність фірми – це її здатність досягати основної мети при наявності безлічі конкурентів, які мають схожі цілі та реалізують схожі бізнес-процеси для їх досягнення [4, с. 96].
Отже, зробимо висновок, що цим терміном у загальному розумінні визначається здатність господарюючого суб’єкта отримати перемогу в конкурентній боротьбі.
Однією із ознак конкурентоспроможності підприємства є просторовість, яка полягає в тому, що оцінка конкурентоспроможності проводиться в межах певного конкретного ринку. Враховуючи зазначене, міжнародну конкурентоспроможність ми визначаємо як здатність та можливість економічного суб’єкта ефективно конкурувати на міжнародному ринку. Така здатність досягається ним за наявності комплексу певних конкурентних переваг, сформованих завдяки ефективній діяльності.
Термін «конкурентні переваги» трактується дослідниками як характеристики, які створюють для підприємства певну вигідну позицію серед конкурентів. Ці характеристики можуть мати різний характер, відноситися як до самого підприємства, його виробничо-господарської діяльності, ринкової активності, так і до додаткових послуг, збуту і продажу [5, с. 137].
Внутрішні конкурентні переваги є наслідком більш високої ефективності діяльності підприємства, яка забезпечує йому більшу рентабельність та більшу стійкість на ринку. О. Ю. Ємельянов зазначає, що між конкурентоспроможністю та ефективністю діяльності підприємства є тісний взаємозв’язок [6]. Погодившись із цим твердженням, висунемо гіпотезу про те, що ефективність діяльності (зокрема, міжнародної) підприємства є основою його конкурентоспроможності на зовнішньому ринку.
У найзагальнішому вигляді ефективність діяльності підприємства визначають як комплексну характеристику, яка відображає ступінь використання ресурсних витрат, спроможність досягати поставлених цілей та здатність до стійкої життєдіяльності у конкурентному ринковому середовищі [7, с. 157]. Ефективність міжнародної діяльності пропонуємо трактувати як комплексну характеристику, яка відображає співвідношення між отриманими результатами та ресурсами, залученими для здійснення зовнішньоекономічної діяльності, та спроможність розвитку суб’єкта господарювання на відповідному ринку.
Найпоширенішими видами ефективності міжнародної діяльності підприємства ми вважаємо економічну (фінансову), операційну та соціальну (рис. 1).
Економічна (фінансова) ефективність діяльності підприємства визначається шляхом оцінки співвідношення отриманих результатів та фінансових витрат. Для оцінки економічної ефективності застосовуються такі показники, як рентабельність активів, рентабельність продажу, рентабельність витрат, рентабельність капіталу. Також використовують показники ефективності використання ресурсів, наприклад, фондовіддача, оборотність оборотних засобів, продуктивність праці персоналу.
Міжнародна Конкурентоспроможність підприємства |
Конкурентні переваги
|
Операційна ефективність |
Соціальна ефективність |
Економічна ефективність |
Ефективність логістики |
Ефективність менеджменту |
Ефективність маркетингу |