EN



ЕФЕКТИВНІСТЬ МІЖНАРОДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОРПОРАЦІЇ ЯК ОСНОВА ЇЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НА ЗОВНІШНЬОМУ РИНКУ


УДК 339.137.2:[334.7(100):658.82]]:330.131.5

ЕФЕКТИВНІСТЬ МІЖНАРОДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КОРПОРАЦІЇ ЯК ОСНОВА ЇЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ

НА ЗОВНІШНЬОМУ РИНКУ

 

https://doi.org/10.36994/2707-4110-2024-11-38-07

 

Залюбовська Світлана Сергіївна, к.е.н., доцент,

доцент кафедри менеджменту, маркетингу та публічного управління, Національна академія статистики, обліку та аудиту,

Грущенко Олена Анатоліївна,  к.е.н., доцент, доцент кафедри фінансів та обліку, Університет «Україна»,

Олійник Андрій Романович, здобувач освіти спеціальності 073 «Менеджмент», Університет «Україна»[1]

 

Анотація. У статті охарактеризовано вплив ефективності міжнародної діяльності корпорації на рівень її конкурентоспроможності на зовнішньому ринку. Сформульовано сутність понять «міжнародна конкурентоспроможність» та «ефективність міжнародної діяльності». Розглянуто різновиди ефективності міжнародної діяльності. На матеріалах фінансової звітності провідного експортера зерна компанії «Нібулон» показано, що більш висока ефективність діяльності суб’єкта господарювання створює внутрішні конкурентні переваги, які забезпечують йому здатність та можливість ефективно конкурувати на міжнародному ринку. За результатами дослідження зроблено висновок про те, що ефективність міжнародної діяльності підприємства є основою його конкурентоспроможності. Зазначено про необхідність подальших досліджень інших чинників забезпечення міжнародної конкурентоспроможності компаній в умовах сучасної глобальної економіки.

Ключові слова: міжнародна конкурентоспроможність, ефективність міжнародної діяльності, конкурентні переваги, рентабельність, EBITDA, логістика, продовольча безпека.

 

 

EFFICIENCY OF THE CORPORATION'S INTERNATIONAL ACTIVITIES AS THE BASIS OF ITS COMPETITIVENESS ON THE FOREIGN MARKET

 

Zalyubovska S.S., PhD in Economics, Associate Professor, Department of Management, Marketing and Public Administration of the   National Academy of Statistics, Accounting and Audit

Grushchenko O.A., PhD in Economics, Associate Professor, Department of Finance and Accounting, University «Ukraine»

Oliynyk A.R, student of specialty 073 "management" "Ukraine" University, Kyiv, Ukraine

 

The article describes the influence of the effectiveness of the corporation's international activities on the level of its competitiveness in the foreign market. The materials of the research are the scientific works of domestic scientists and experts, as well as the financial statements of the leading grain exporter, LLC «Nibulon». In the process of research, methods of analytical review of literature, theoretical and logical generalization, economic and statistical methods, graphic method were used. The essence of the concepts «international competitiveness» and «effectiveness of international activity» is formulated. Varieties of the efficiency of international activity, in particular, economic, operational and social efficiency, as well as the indicators used for their evaluation, are considered. The materials of the financial statements of the company «Nibulon» show that the higher efficiency of the business entity creates internal competitive advantages that provide it with the ability and opportunity to compete effectively on the international market. It was found that the company is characterized by high efficiency of logistics processes. The presence of its own fleet and built river terminals provides it with a competitive advantage in the form of stable and unhindered export of grain. The social effectiveness of the company's international activities consists in creating an ecosystem of sustainable food security. Marketing efficiency of «Nibulon» LLC provides the company with competitive advantages in developing and conquering new markets. Thanks to effective management, the company has financial support from international financial and credit organizations in the form of loans for new investment projects. Based on the results of the research, it was concluded that the efficiency of the international activity of the enterprise is the basis of its competitiveness. The need for further research into other factors of ensuring the international competitiveness of companies in the conditions of the modern global economy is indicated.

Key words: international competitiveness, efficiency of international activities, competitive advantages, profitability, EBITDA, logistics, food safety.

 

Постановка проблеми. Функціонування та розвиток сучасних суб’єктів господарської діяльності здійснюється в умовах глобалізації національних економік, активізації міжнародних економічних відносин, лібералізації зовнішньої торгівлі. Це зумовлює загострення конкурентної боротьби, формування високих вимог до міжнародної конкурентоспроможності підприємств та великих корпорацій. Серед цілей, які ставлять власники підприємств при виході на зарубіжні ринки, важливе місце посідає підвищення рівня їх конкурентоспроможності за допомогою різних чинників. В контексті виокремлення напрямів підвищення міжнародної конкурентоспроможності суб’єкта господарювання важливим є дослідження впливу ефективності міжнародної діяльності на його конкурентоспроможність на зовнішньому ринку.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанням дослідження сутності конкурентоспроможності суб’єктів господарювання присвячені наукові статті таких дослідників, як О. М. Николюк [1], В. В. Кузьома та

С. І. Павлюк [2], Т. В. Гринько та Т. З. Гвініашвілі [3]. Трактування змісту ефективності діяльності підприємства здійснює у своїй публікації

Ю. Г. Ємець [7]. О. Ю. Ємельянов з використанням математичного апарату стверджує про наявність взаємозв’язку між ефективністю діяльності підприємства та його конкурентоспроможністю [6]. Проте, незважаючи на значну кількість наукових робіт за цією тематикою, потребують дослідження питання саме міжнародної конкурентоспроможності суб’єктів господарювання в умовах сучасної глобальної економіки.

Формулювання цілей статті (постановка завдання). Мета статті полягає у характеристиці впливу ефективності міжнародної діяльності підприємства на рівень його конкурентоспроможності на зовнішньому ринку.

Виклад основного матеріалу дослідження. Наявність конкуренції на різних ринках обумовила існування такого терміну, як конкурентоспроможність. Отже, першочергово вважаємо за доцільне дослідити його зміст.

Вітчизняні науковці по різному підходять до трактування цього поняття. Так, на думку О. М. Николюк, конкурентоспроможність – це характеристика суб’єкта, яка відображає ступінь реалізації його фактичної та потенційної здатності формувати, утримувати і використовувати стійкі конкурентні переваги [1].

В. В. Кузьома та С. І. Павлюк під конкурентоспроможністю розуміють здатність до суперництва проти інших гравців ринку; можливість виграти або зберегти конкурентну перевагу [2, с. 253].

Т. В. Гринько та Т. З. Гвініашвілі трактують поняття «конкурентоспроможність» як можливість економічного суб’єкта ефективно конкурувати за умови обмеженості ресурсів з іншими суб’єктами, зацікавленими в тій же меті (отриманні максимального прибутку) [3, с. 50].

Т. Омельченко зазначає, що конкурентоспроможність фірми – це її здатність досягати основної мети при наявності безлічі конкурентів, які мають схожі цілі та реалізують схожі бізнес-процеси для їх досягнення [4, с. 96].

Отже, зробимо висновок, що цим терміном у загальному розумінні визначається здатність господарюючого суб’єкта отримати перемогу в конкурентній боротьбі.

Однією із ознак конкурентоспроможності підприємства є просторовість, яка полягає в тому, що оцінка конкурентоспроможності проводиться в межах певного конкретного ринку. Враховуючи зазначене, міжнародну конкурентоспроможність ми визначаємо як здатність та можливість економічного суб’єкта ефективно конкурувати на міжнародному ринку. Така здатність досягається ним за наявності комплексу певних конкурентних переваг, сформованих завдяки ефективній діяльності.

Термін «конкурентні переваги» трактується дослідниками як характеристики, які створюють для підприємства певну вигідну позицію серед конкурентів. Ці характеристики можуть мати різний характер, відноситися як до самого підприємства, його виробничо-господарської діяльності, ринкової активності, так і до додаткових послуг, збуту і продажу [5, с. 137].

Внутрішні конкурентні переваги є наслідком більш високої ефективності діяльності підприємства, яка забезпечує йому більшу рентабельність та більшу стійкість на ринку. О. Ю. Ємельянов зазначає, що між конкурентоспроможністю та ефективністю діяльності підприємства є тісний взаємозв’язок [6]. Погодившись із цим твердженням, висунемо гіпотезу про те, що ефективність діяльності (зокрема, міжнародної) підприємства є основою його конкурентоспроможності на зовнішньому ринку.

У найзагальнішому вигляді ефективність діяльності підприємства визначають як комплексну характеристику, яка відображає ступінь використання ресурсних витрат, спроможність досягати поставлених цілей та здатність до стійкої життєдіяльності у конкурентному ринковому середовищі [7, с. 157]. Ефективність міжнародної діяльності пропонуємо трактувати як комплексну характеристику, яка відображає співвідношення між отриманими результатами та ресурсами, залученими для здійснення зовнішньоекономічної діяльності, та спроможність розвитку суб’єкта господарювання на відповідному ринку.

Найпоширенішими видами ефективності міжнародної діяльності підприємства ми вважаємо економічну (фінансову), операційну та соціальну (рис. 1).

 

Економічна (фінансова) ефективність діяльності підприємства визначається шляхом оцінки співвідношення отриманих результатів та фінансових витрат. Для оцінки економічної ефективності застосовуються такі показники, як рентабельність активів, рентабельність продажу, рентабельність витрат, рентабельність капіталу. Також використовують показники ефективності використання ресурсів, наприклад, фондовіддача, оборотність оборотних засобів, продуктивність праці персоналу.

 

Міжнародна Конкурентоспроможність підприємства

Конкурентні переваги

 

Операційна ефективність

Соціальна ефективність

Економічна ефективність

Ефективність логістики

Ефективність менеджменту

Ефективність маркетингу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 1. Ефективність діяльності як основа формування конкурентних переваг підприємства на міжнародному ринку

Джерело: розроблено автором

 

Компанії, що здійснюють зовнішню торгівлю, обчислюють показники ефективності операцій експорту; показники ефективності операцій імпорту; показники узагальненої ефективності зовнішньоекономічної діяльності [8, с. 109].

Операційна ефективність включає ефективність логістичних процесів, ефективність менеджменту та ефективність маркетингу. Одним із основних показників вимірювання операційної ефективності є EBITDA (Earnings before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization), він дорівнює обсягу прибутку до вирахування витрат за відсотками, сплати податків та амортизаційних відрахувань [9, с. 20]. Показник використовується при проведенні порівняння з галузевими аналогами, дозволяє визначити ефективність діяльності компанії, незалежно від її заборгованості перед різними кредиторами та державою, а також від методу нарахування амортизації.

Соціальна (суспільно значима) ефективність відображає ефективність діяльності чи окремого проекту з точки зору інтересів певної групи або суспільства в цілому. Соціальна ефективність – це відповідність результатів господарської діяльності основним соціальним потребам і цілям суспільства. Інтегруючим показником її вимірювання є підвищення народного добробуту, якості життя людей. Цей вид ефективності визначається з метою виявлення відповідності проекту цілям соціально-економічного розвитку суспільства.

Переходячи до більш практичної частини питання характеристики впливу ефективності міжнародної діяльності суб’єкта господарювання на його конкурентоспроможність, проаналізуємо цей вплив на прикладі провідного українського експортера зерна компанії «Нібулон».

ТОВ «Нібулон» - один з найбільших сільськогосподарських виробників, інвесторів та експортерів зернових культур. Компанія охоплює 34 філії у 13 областях України і понад 76 тис. га орендованих земель сільськогосподарського призначення. Експортну діяльність підприємство почало у 1995 році, географія експорту у довоєнний період включала 75 країн, а у 2023/2024 маркетинговому році зерно експортувалось у 20 країн світу [10]. Компанія має найбільші в Україні елеваторні потужності з об’ємом одночасного зберігання 2,04 млн. т зерна. ТОВ «Нубілон» є власником найбільшого в країні флоту, побудованого на власній верфі.

Про високий рівень конкурентоспроможності компанії свідчить частка ТОВ «Нібулон» у структурі українського експорту зернових культур (рис. 2).

У рейтингу фірм-експортерів зернових культур у 2022/2023 маркетинговому році ТОВ «Нібулон» займає четверте місце із часткою 5%. У 2020 р. цей показник складав 8,4% (друге місце в рейтингу). У 2018-2019 рр. за версією інвестиційної компанії Dragon Capital підприємство увійшло до ТОП-10 агроекспортерів України, а у 2016 р. ТОВ «Нібулон» займало 301 позицію серед компаній Центральної та Східної Європи згідно з рейтингом «ТОП-500», складеним аудиторською компанією «Делойт».

 

 

Рис. 2. Рейтинг фірм-експортерів зернових культур у 2022/2023 МР, % від загальноукраїнського експорту  

Джерело: побудовано за [11]

 

Що стосується фінансових результатів діяльності компанії, то вони різко коливались за період 2019-2023 років (табл. 1).

Таблиця 1

Фінансові результати діяльності ТОВ «Нібулон» у 2019-2023 рр.

Показники

Роки

2019

2020

2021

2022

2023

Чистий дохід,
млн. грн.

27667

25840

40615

15181

22901

Собівартість реалізованої продукції, млн. грн.

25732

24773

39115

17445

19474

Валовий прибуток, млн. грн.

1935

1067

1500

-2264

3427

Чистий прибуток, млн. грн.

1358

-1776

1336

-9348

-1215

Рентабельність витрат, %

7,5

4,3

3,8

-13,0

17,6

Рентабельність продажу, %

4,9

-6,9

3,3

-61,6

-5,3

Джерело: складено за [12]

 

Як свідчать дані, наведені в таблиці, діяльність підприємства була прибутковою у 2019-му та 2021 році, а в інші роки ТОВ «Нібулон» отримувало збитки. Валовий прибуток мав від’ємне значення (-2264 млн. грн.) лише у 2022 р. Із-за війни обсяги чистого доходу зменшились у 2,7 раза, у порівнянні із 2021 р. Компанія втратила майже 40% земельного банку, зупинили свою роботу суднобудівний завод та головний термінал у м. Миколаїв, а також було заблоковано 10 із 26 річкових терміналів. Враховуючи зазначене, порівняння основних показників економічної ефективності діяльності підприємства із рівнем його конкурентоспроможності є недоречним з причини впливу зовнішніх факторів, зокрема повномасштабної війни РФ в Україні.

Для ТОВ «Нібулон» характерна висока ефективність логістичних процесів, які забезпечують підприємству конкурентну перевагу перед іншими зернотрейдерами. Підприємство використовує водний транспорт для транспортування зерна з річкових елеваторів до порту. Власний флот компанії складається із 82 барж, буксирів та плавучих кранів. Частка річкової логістики у загальному обсязі перевезення зерна складає 70-80% (у всіх інших конкурентів вона є незначною). Цього було досягнуто будівництвом мережі річкових елеваторів на Дніпрі та Південному Бузі, а також біля 80 суден на власному суднобудівному підприємстві «Лиман». Також компанія володіє портовим терміналом у Миколаєві.

До початку повномасштабної війни ТОВ «Нібулон» ефективно реалізувало ланцюжок постачання зерна від фермерських господарств до судна. З фермерського господарства автотранспортом зерно перевозилось до річкового елеватора, де здійснювалось сушіння, очищення та вантаження на баржі, якими зерно доставлялось до портового терміналу. У портовому терміналі зерно перевантажувалось на судна, які прямували в різні країни світу.

Завдяки наявності власного флоту та побудованих річкових терміналів ТОВ «Нібулон» у довоєнний період отримувало конкурентну перевагу, яка полягала у можливості стабільного експорту в той час, коли інші трейдери доставляли зерно до морських портів залізницею, що було значно дорожче та довше, враховуючи перебої у наявності вагонів.

У травні-листопаді 2022 р., в умовах блокади чорноморських портів, компанія побудувала у м. Ізмаїл річковий термінал – філію «Бессарабська», яка забезпечує перевалку зернових з автомобільного та залізничного транспорту на річковий. По Дунаю вантажі транспортуються до морського порту Констанца. Вже у першому кварталі 2023 р. через новий термінал було експортовано 64% зерна [13].

Отже, ефективність логістики у ТОВ «Нібулон» забезпечила підприємству конкурентну перевагу у вигляді стабільного та безперешкодного експорту зерна.

Основою забезпечення конкурентоспроможності компанії на світовому ринку є також соціальна ефективність міжнародної діяльності ТОВ «Нібулон». З 2008 року «Нібулон» бере участь у Всесвітній продовольчій програмі ООН (WFP) і є єдиною українською компанією, акредитованою для цієї ролі. Компанія зробила безпосередній внесок в експорт зернових для боротьби з голодом у Бангладеші, Ефіопії, Кенії, Мавританії та Ємені [10].

Починаючи з 1991 року, компанія інвестувала 2,3 млрд дол. США у створення екосистеми сталої продовольчої безпеки. Вона включає відносини більш ніж з 4500 українськими агровиробниками, які разом із ТОВ «Нібулон» постачають сільськогосподарську продукцію у 75 країн світу. Завдяки наявності власного флоту, цифрової та логістичної інфраструктури перевезення зерна здійснюються Дніпром, Дунаєм та Південним Бугом.

Ефективність маркетингу (маркетингової стратегії) ТОВ «Нібулон» забезпечує підприємству конкурентні переваги в освоєнні та завоюванні нових ринків. Маркетингова служба компанії для просування продукції налагоджує тісні зв’язки із закордонними партнерами, організовує на високому професійному рівні міжнародні аукціони, торги, виставки, ярмарки, конференції. На сьогоднішній день ТОВ «Нібулон» експортує сільськогосподарську продукцію у чотири частини світу (рис. 3).

Рис. 3. Структура експорту ТОВ «Нібулон» за частинами світу, %

Джерело: [10]

 

 

Завдяки ефективному менеджменту ТОВ «Нібулон» має фінансову підтримку міжнародних фінансово-кредитних організацій, отримуючи кредити на нові проекти від різних міжнародних кредиторів, таких як Міжнародна фінансова корпорація, Європейський банк реконструкції та розвитку, Європейський інвестиційний банк. Доступ до дешевих міжнародних грошей, який грунтується на довірі кредиторів, це теж конкурентна перевага компанії.

Висновки. Проведене дослідження дає можливість зробити висновок, що ефективність міжнародної діяльності підприємства є основою його конкурентоспроможності. Міжнародну конкурентоспроможність запропоновано трактувати як здатність економічного суб’єкта ефективно конкурувати на міжнародному ринку, яка досягається за наявності комплексу певних конкурентних переваг, сформованих завдяки ефективній діяльності. У подальших наукових дослідженнях варто розглянути інші чинники забезпечення міжнародної конкурентоспроможності компаній в умовах сучасної глобальної економіки.

Список використаних джерел

  1. Николюк О. М. Формування конкурентоспроможності сільськогосподарського підприємства: теорія, методологія, практика: дис…. докт. ек. наук.: спец.: 08.00.04. Житомир, 2017. 506 с.
  2. Кузьома В. В., Павлюк С. І. Якість продукції як вирішальний фактор забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Бізнес Інформ. 2020. № 12. С. 252-258.
Науковий журнал «Вісник Університету «Україна»
Всі матеріали на сайті захищені згідно законодавства України