EN



ВПЛИВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ


УДК 338.2:004

ВПЛИВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ

 

https://doi.org/10.36994/2707-4110-2024-11-38-08

 

Куліков Д.Ю., аспірант 2-го року навчання спеціальності                    051 «Економіка»,

Самофалова М.О., к.е.н., доцент кафедри управління та адміністрування, ЗВО Університет «Україна», ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3272-4372[1]

 

Анотація. Представлений матеріал розкриває економічні аспекти Анотація. Швидка інтеграція штучного інтелекту (ШІ) в сучасні підприємства каталізувала трансформаційні зміни в різних галузях, переосмислюючи традиційні бізнес-моделі та операційні процеси. У цій статті досліджується багатогранний вплив штучного інтелекту на розвиток підприємств, висвітлюється його потенціал для підвищення ефективності, оптимізації операцій та покращення якості обслуговування клієнтів. Оскільки організації все більше покладаються на прийняття рішень на основі даних, технології штучного інтелекту, такі як машинне навчання та обробка природної мови, дають компаніям можливість аналізувати величезні обсяги даних у режимі реального часу, уможливлюючи прийняття обґрунтованих рішень, що підвищують конкурентоспроможність і прибутковість. У цій статті підкреслюється, що хоча штучний інтелект відкриває значні можливості для підвищення ефективності бізнесу, він вимагає чіткого стратегічного підходу, що включає чітко визначені цілі, надійну інфраструктуру та дотримання етичних норм. У міру того, як підприємства долатимуть складнощі інтеграції ШІ, їхня здатність адаптуватися та впроваджувати інновації матиме вирішальне значення для досягнення сталого зростання в умовах зростаючої конкуренції. Зрештою, результати дослідження підкреслюють ключову роль штучного інтелекту у формуванні майбутнього розвитку підприємств, наголошуючи на необхідності стратегічного реагування з боку бізнес-лідерів і політиків для використання його повного потенціалу.

Ключові слова: штучний інтелект, розвиток підприємств, конкурентоспроможність, автоматизація, аналіз даних, цифрова трансформація

THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES

Kulikov D.Y., student of the 2nd year of study, specialty 051 “Economics”,

Samofalova M.O., PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management and Administration, University of Ukraine,

 

Abstract. Modern businesses' quick adoption of AI has sparked the most revolutionary shifts in a number of industries, redefining conventional business structures and methods of operation. The subsequent sections address several facets of AI's impact on corporate development, emphasizing how it may improve productivity, operational efficiency, and customer service quality. With the increasing focus on data-driven decision-making, technologies like machine learning and natural language processing have the capacity to evaluate massive amounts of data almost instantaneously, enabling well-informed decision-making that boosts a company's profitability and competitiveness. This article highlights that AI could deliver a wide range of improvements to business operations but the condition is clear strategic measures including well-articulated objectives, infrastructure, and ethics compliance. In the course of dealing with various complexities in the integration of AI, the business sector to innovate and adapt will be most important in attaining sustainable growth within a highly competitive environment. The findings from the study thus underline the salient position of AI in the prospective ground for the evolution of firms, which demands a direct strategic response from the leadership of enterprises and policymakers to help make this evolution as positive as possible.

Keywords: artificial intelligence, enterprise development, competitiveness, automation, data analysis, digital transformation

 

Вступ. Швидка інтеграція штучного інтелекту в структуру сучасних підприємств спричинила значні трансформації в різних галузях. Технології ШІ - від алгоритмів машинного навчання до обробки природної мови - переосмислюють традиційні бізнес-моделі та операційні процеси. Оскільки організації все більше покладаються на дані, щоб орієнтуватися в складнощах глобального ринку, штучний інтелект пропонує безпрецедентні можливості для підвищення ефективності, оптимізації операцій і поліпшення якості обслуговування клієнтів. Здатність аналізувати величезні обсяги даних у режимі реального часу дозволяє компаніям приймати обґрунтовані рішення, які можуть призвести до підвищення конкурентоспроможності та прибутковості.

Однак поряд з цими багатообіцяючими досягненнями існують і критичні виклики, які організації повинні вирішувати. Розгортання штучного інтелекту порушує важливі етичні питання, включаючи конфіденційність даних, алгоритмічну упередженість і витіснення робочої сили. Оскільки компанії автоматизують завдання, які раніше виконувала людина, існує нагальна потреба в стратегіях управління переходом робочої сили та забезпечення справедливого і прозорого функціонування систем штучного інтелекту. У міру того, як підприємства впроваджують технології штучного інтелекту, розуміння їхніх наслідків має важливе значення для використання їхнього потенціалу, одночасно орієнтуючись у складному ландшафті етичних та операційних міркувань. Ця взаємодія між можливостями та викликами визначає сучасний дискурс про роль ШІ в розвитку підприємств.

Актуальність теми. Значення штучного інтелекту для розвитку підприємств важко переоцінити. Оскільки бізнес все більше покладається на прийняття рішень на основі даних, штучний інтелект надає інструменти, необхідні для вилучення значущої інформації з величезних масивів даних. Більше того, поява автоматизації на основі штучного інтелекту трансформує традиційні бізнес-моделі, що призводить до значних змін у динаміці робочої сили та операційній ефективності. Оскільки підприємства орієнтуються в цьому складному ландшафті, розуміння наслідків застосування технологій штучного інтелекту має важливе значення для обґрунтованого стратегічного планування та сталого зростання.

Мета статті - дослідити вплив штучного інтелекту на розвиток підприємств. Досліджуючи способи використання технологій штучного інтелекту, виклики, які вони створюють, та етичні міркування, пов'язані з їхнім впровадженням, ця робота має на меті надати цілісне уявлення про роль штучного інтелекту у формуванні сучасних підприємств. Висновки, отримані в результаті цього дослідження, можуть слугувати цінним ресурсом для бізнес-лідерів, політиків та науковців, зацікавлених у розумінні динаміки розвитку штучного інтелекту в корпоративному світі.

Виклад основного матеріалу. Сьогодні штучний інтелект - це не просто футуристична концепція, а життєво важливий компонент стратегічного планування для підприємств, які прагнуть досягти успіху на ринку, що стає дедалі складнішим і ґрунтується на даних. За останнє десятиліття ринок штучного інтелекту експоненціально зростав, і, за поточними прогнозами, до 2030 року він може сягнути приголомшливої позначки в 1,85 трильйона доларів США. Така траєкторія зростання відображає зміну в тому, як підприємства сприймають штучний інтелект - від нового інструменту до фундаментального елементу, необхідного для майбутнього успіху [1].

Щоб зрозуміти повний вплив штучного інтелекту на підприємства, важливо розпізнати різні сфери, в яких він застосовується. У фінансовій сфері алгоритми штучного інтелекту аналізують ринкові тенденції та дані про клієнтів, щоб приймати обґрунтовані інвестиційні рішення, оптимізувати торгові стратегії та виявляти шахрайські операції [2]. У сфері охорони здоров'я ШІ підтримує діагностику за допомогою предиктивної аналітики, що дозволяє раніше виявляти захворювання і складати персоналізовані плани лікування. Рітейлери використовують ШІ для управління запасами, покращення обслуговування клієнтів за допомогою чат-ботів і персоналізованих маркетингових кампаній, які враховують індивідуальні уподобання споживачів. Логістичні компанії використовують ШІ для оптимізації маршрутів і скорочення часу доставки, що в кінцевому підсумку підвищує задоволеність клієнтів. На виробництві ШІ полегшує прогнозоване технічне обслуговування і контроль якості, підвищуючи операційну ефективність і мінімізуючи простої. Ці застосування ілюструють широке застосування та трансформаційний потенціал штучного інтелекту в різних бізнес-функціях. Використання компаніями ЄС штучного інтелекту за сферами бізнесу, 2023, % висвітлено на рис 1.

Рис 1. Використання штучного інтелекту бізнес-сектором в ЄС, 2023 рік, %

*сформовано за джерелом [3]

 

 Важливим фактором, що стимулює впровадження ШІ, є необхідність для організацій залишатися конкурентоспроможними в умовах, що швидко змінюються. Величезні обсяги даних, що генеруються бізнес-операціями, створюють як можливості, так і виклики [4]. Компанії, які ефективно використовують дані за допомогою штучного інтелекту, можуть отримати цінну інформацію про ринкові тенденції, поведінку клієнтів та операційну неефективність. Такий підхід, заснований на даних, дозволяє організаціям приймати стратегічні рішення на основі емпіричних даних, а не лише інтуїції, що призводить до більш точних прогнозів та ефективного розподілу ресурсів. Наприклад, такі компанії, як Google і Amazon, використовують аналітику на основі штучного інтелекту для моніторингу поведінки клієнтів, оптимізації товарних пропозицій і вдосконалення маркетингових стратегій, тим самим зміцнюючи свої позиції на ринку. На рис 2. ми можемо побачити найпоширеніші способи використання підприємствами ШІ, за 2023р. у %.

Рис. 2. Найпопулярніші способи використання підприємствами ШІ, станом на 2023 рік,%

*сформовано за джерелом [5]

 

Процес інтеграції штучного інтелекту в діяльність підприємства - це багатогранна робота, яка включає кілька ключових етапів, починаючи з визначення конкретних бізнес-цілей і завдань, які може вирішити штучний інтелект.  Розглянемо етапи процесу впровадження штучного інтелекту в бізнес-модель підприємства на рис 3.

Рис 3. Процес, за допомогою якого підприємство інтегрує штучний інтелект у свою діяльність

 

Завдяки алгоритмам машинного навчання та обробці природної мови штучний інтелект може аналізувати взаємодію з клієнтами, прогнозувати їхні потреби та надавати персоналізовані рекомендації. Чат-боти та віртуальні асистенти, такі як H&M і Starbucks, пропонують клієнтам негайну допомогу, відповідаючи на їхні запитання та проводячи їх через процес купівлі. Це не лише підвищує рівень задоволеності клієнтів, але й дозволяє людському персоналу зосередитися на більш складних питаннях, які потребують емпатії та тонкого розуміння. Оскільки бізнес все частіше надає пріоритет клієнтському досвіду, штучний інтелект стає незамінним у забезпеченні своєчасної, релевантної та персоналізованої взаємодії, якої очікують сучасні споживачі.

Однією з головних перешкод впровадження штучного інтелекту в підприємство є відсутність чіткої стратегії інтеграції штучного інтелекту. Організації часто починають впроваджувати АІ-проекти без повного розуміння їхніх цілей і ресурсів, необхідних для успішної реалізації. Це може призвести до марних інвестицій і втрачених можливостей. Для ефективного впровадження ШІ підприємства повинні встановити чітко визначені цілі, які узгоджуються з їхніми загальними бізнес-стратегіями [6]. Крім того, для успішної інтеграції технологій ШІ потрібна необхідна інфраструктура, зокрема надійні системи управління даними та обчислювальні ресурси. Без цієї основи підприємствам буде складно повністю використати потенціал ШІ.

Оскільки організації все більше покладаються на алгоритми штучного інтелекту для прийняття рішень, з'явилися побоювання щодо упередженості та дискримінації. Наприклад, інструмент для підбору персоналу Amazon у 2018 році зіткнувся з негативною реакцією через надання переваги кандидатам-чоловікам над кандидатами-жінками через упереджені навчальні дані. Такі інциденти підкреслюють необхідність для бізнесу впроваджувати відповідальні практики у сфері ШІ, зокрема забезпечувати різноманітність навчальних наборів даних, впроваджувати прозорість алгоритмів і регулярно перевіряти системи ШІ на упередженість. Встановлення етичних принципів і рамок для використання ШІ має вирішальне значення для зміцнення довіри та підзвітності як всередині компанії серед співробітників, так і з клієнтами назовні [7].

Коли технології автоматизації та штучного інтелекту беруть на себе рутинні та повторювані завдання, виникає законне занепокоєння щодо витіснення робочих місць. Незважаючи на те, що штучний інтелект може підвищити продуктивність і знизити операційні витрати, він також може призвести до значних змін на ринку праці, зробивши певні навички застарілими. Однак замість того, щоб розглядати ШІ як загрозу зайнятості, багато експертів стверджують, що він створить нові робочі місця, які вимагатимуть передових навичок і досвіду. Тому бізнес повинен інвестувати в перекваліфікацію та підвищення кваліфікації своєї робочої сили, щоб підготувати працівників до мінливого ландшафту ринку праці [8]. Це передбачає проведення навчальних програм, які підвищують цифрову грамотність і знайомлять працівників з інструментами штучного інтелекту, даючи їм змогу працювати разом зі штучним інтелектом, а не проти нього.

З появою нових технологій і застосунків штучного інтелекту підприємства повинні залишатися гнучкими та адаптивними, щоб випереджати конкурентів. Для цього необхідна культура безперервного навчання та інновацій, де працівники заохочуються до експериментів з новими технологіями та підходами. Такі компанії, як Netflix і Google, є прикладом такого мислення, створюючи середовище, в якому пріоритетними є творчість та інновації, що дозволяє їм залишатися в авангарді досягнень у сфері ШІ.

Уряди та регуляторні органи дедалі ретельніше перевіряють практику застосування ШІ, зосереджуючись на таких питаннях, як конфіденційність даних, алгоритмічна підзвітність та захист прав споживачів. Організації повинні проактивно реагувати на ці регуляторні зміни та забезпечувати відповідність своїх систем штучного інтелекту чинним законам і стандартам. Це не лише зменшує юридичні ризики, але й сприяє формуванню позитивної репутації серед клієнтів та зацікавлених сторін [9]. Надаючи пріоритет комплаєнсу, компанії можуть продемонструвати свою прихильність етичним практикам ШІ та відповідальному корпоративному громадянству.

Реальні приклади впровадження штучного інтелекту на підприємствах підкреслюють як його трансформаційний потенціал, так і виклики, які супроводжують його впровадження. Netflix використовує складні алгоритми штучного інтелекту для аналізу глядацьких звичок і вподобань користувачів, що дозволяє платформі надавати високо персоналізовані рекомендації щодо контенту. Такий індивідуальний підхід не лише підвищує залученість користувачів, але й значно знижує рівень відтоку: за оцінками, ефективне використання штучного інтелекту допомогло Netflix зберегти вражаючий показник утримання. Це демонструє відчутні фінансові вигоди від ефективного використання ШІ [10]. Регуляторні бар'єри та занепокоєння щодо конфіденційності даних перешкоджають безперешкодній інтеграції рішень зі штучного інтелекту, що свідчить про критичну важливість добре структурованої стратегії, яка збалансовує інновації з етичними міркуваннями та дотриманням нормативних вимог [11].

В Україні розвиток технологій штучного інтелекту невпинно прогресує, а численні ініціативи підкреслюють потенціал для інновацій у різних секторах. Такі компанії, як Grammarly, демонструють, як штучний інтелект може бути стратегічно застосований для покращення користувацького досвіду та оптимізації операційних процесів. Асистент для написання документів Grammarly на основі штучного інтелекту використовує обробку природної мови для надання зворотного зв'язку в режимі реального часу, покращуючи мовні навички користувачів і загальну якість написання текстів [12]. Як результат, компанія повідомила про значне підвищення рівня задоволеності користувачів, що сприяло зростанню їхньої кількості до понад 30 мільйонів щомісячних активних користувачів.

Висновок. Наше дослідження показало, що інтеграція штучного інтелекту в діяльність підприємств - це не просто тренд, а трансформаційна сила, яка змінює спосіб функціонування та конкуренції бізнесу в сучасному динамічному середовищі. Підприємства в різних секторах використовують технології штучного інтелекту для підвищення ефективності, покращення процесу прийняття рішень та покращення якості обслуговування клієнтів. Наприклад, такі компанії, як Netflix і Grammarly, є прикладом успішного застосування штучного інтелекту для підвищення рівня залученості та задоволеності користувачів, одночасно сприяючи підвищенню прибутковості та зростанню ринку. І навпаки, проблеми, з якими стикаються такі організації, як NHS, підкреслюють складнощі, пов'язані з відповідальним впровадженням ШІ, і вказують на необхідність стратегічних рамок, які збалансовують інновації з етичними та регуляторними міркуваннями.

Результати дослідження довели, що штучний інтелект глибоко впливає на розвиток компаній, підштовхуючи їх до стратегій, заснованих на даних, які значно розширюють їхні операційні можливості. Використовуючи можливості штучного інтелекту для аналізу величезних обсягів даних, прогнозування поведінки споживачів та автоматизації рутинних завдань, підприємства отримують можливість більш ефективно реагувати на запити ринку та мінливі споживчі вподобання. Однак шлях до успішної інтеграції штучного інтелекту вимагає продуманого підходу, що включає в себе чіткі цілі, надійну інфраструктуру та прихильність до етичних практик. У міру того, як бізнес буде орієнтуватися в цьому складному середовищі, здатність адаптуватися та впроваджувати інновації матиме вирішальне значення для забезпечення сталого зростання та конкурентоспроможності на глобальному ринку, що постійно змінюється. Зрештою, штучний інтелект є ключовим елементом у формуванні майбутнього розвитку підприємств, створюючи як можливості, так і виклики, що вимагають ретельної та стратегічної реакції як з боку бізнес-лідерів, так і з боку політиків.

 

Список використаних джерел

1.Socol, Adela; Marin-Pantelescu, Andreea; Attila, Tamas-Szora; Cioca, Ionela Cornelia (2024) : The impact of artificial intelligence applied in businesses on economic growth, welfare, and social disparities, Amfiteatru Economic Journal, ISSN 2247-9104, The Bucharest University of Economic Studies, Bucharest, Vol. 26, Iss. 66, pp. 475-493.

2. Приймук В.В. Впровадження штучного інтелекту у фінансову діяльність підприємства. Збірник наукових праць Державного податкового університету. 2023. № (1). С. 183–198.

3. How companies use artificial intelligence. (2023). Retrieved from: https://explodingtopics.com/blog/companies-using-ai

4.Marta Daroń, Monika Górska. Enterprises development in context of artificial intelligence usage in main processes. Procedia Computer Science. Volume 225, 2023, Pages 2214-2223

5. How is AI used in business in 2024? (2023). Retrieved from: https://chatfuel.com/blog/ai-in-business

6. Скопенко, Н. С. Вплив технологій штучного інтелекту на ефективність діяльності бізнесу [Електронний ресурс] / Н. С. Скопенко, І. В. Євсєєва-Северина, О. М. Кириченко // Інтернаука : Міжнародний науковий журнал. – 2022. – № 11.

7.Trabelsi, M.A. (2024), "The impact of artificial intelligence on economic development", Journal of Electronic Business & Digital Economics, Vol. 3 No. 2, pp. 142-155.

8. Філюк М.Г., Посохова А.А. Вплив штучного інтелекту на зайнятість у бізнесі. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЕКОНОМІКИ № 6 (264), 2023 с.35-45

9.Claire Chan, Douglas Petrikat. The impact of artificial intelligence on the development of enterprises article. Journal of Business and Management Studies 4(4):01-06 - 2022

10.Netflix за допомогою штучного інтелекту покращив технологію «зеленого екрана» URL: https://mediasat.info/uk/2023/07/17/netflix-za-dopomogoyu-shtuchnogo-intelektu-pokrashhyv-tehnologiyu-zelenogo-ekrana/#google_vignette

11.Джонс С. Використання штучного інтелекту в фінансовій діяльності підприємства. International Journal of Finance and Accounting. 2019. № 7(2). С. 23–37.

12. Компанія Grammarly запускає новий інструмент для виявлення тексту, згенерованого штучним інтелектом. URL: https://ms.detector.media/trendi/post/35918/2024-08-20-kompaniya-grammarly-zapuskaie-novyy-instrument-dlya-vyyavlennya-tekstu-zghenerovanogo-shtuchnym-intelektom/

 

References

1.Socol, Adela; Marin-Pantelescu, Andreea; Attila, Tamas-Szora; Cioca, Ionela Cornelia (2024) : The impact of artificial intelligence applied in businesses on economic growth, welfare, and social disparities, Amfiteatru Economic Journal, ISSN 2247-9104, The Bucharest University of Economic Studies, Bucharest, Vol. 26, Iss. 66, pp. 475-493.

2. Prijmuk V.V. Vprovadzhennya shtuchnogo intelektu u finansovu diyalnist pidpriyemstva. Zbirnik naukovih prac Derzhavnogo podatkovogo universitetu. 2023. № (1). S. 183–198.

3. How companies use artificial intelligence. (2023). Retrieved from: https://explodingtopics.com/blog/companies-using-ai

4.Marta Daron, Monika Gorska. Enterprises development in context of artificial intelligence usage in main processes. Procedia Computer Science. Volume 225, 2023, Pages 2214-2223

5. How is AI used in business in 2024? (2023). Retrieved from: https://chatfuel.com/blog/ai-in-business

6. Skopenko, N. S. Vpliv tehnologij shtuchnogo intelektu na efektivnist diyalnosti biznesu [Elektronnij resurs] / N. S. Skopenko, I. V. Yevsyeyeva-Severina, O. M. Kirichenko // Internauka : Mizhnarodnij naukovij zhurnal. – 2022. – № 11.

7.Trabelsi, M.A. (2024), "The impact of artificial intelligence on economic development", Journal of Electronic Business & Digital Economics, Vol. 3 No. 2, pp. 142-155.

8. Filyuk M.G., Posohova A.A. Vpliv shtuchnogo intelektu na zajnyatist u biznesi. AKTUALNI PROBLEMI EKONOMIKI № 6 (264), 2023 s.35-45

9.Claire Chan, Douglas Petrikat. The impact of artificial intelligence on the development of enterprises article. Journal of Business and Management Studies 4(4):01-06 – 2022

10.Netflix za dopomogoyu shtuchnogo intelektu pokrashiv tehnologiyu «zelenogo ekrana» URL: https://mediasat.info/uk/2023/07/17/netflix-za-dopomogoyu-shtuchnogo-intelektu-pokrashhyv-tehnologiyu-zelenogo-ekrana/#google_vignette

11.Dzhons S. Vikoristannya shtuchnogo intelektu v finansovij diyalnosti pidpriyemstva. International Journal of Finance and Accounting. 2019. № 7(2). S. 23–37.

12. Kompaniya Grammarly zapuskaye novij instrument dlya viyavlennya tekstu, zgenerovanogo shtuchnim intelektom. URL: https://ms.detector.media/trendi/post/35918/2024-08-20-kompaniya-grammarly-zapuskaie-novyy-instrument-dlya-vyyavlennya-tekstu-zghenerovanogo-shtuchnym-intelektom/

 

Надійшла до редакції: 17.09.2024 р.

 

[1] © Д.Ю.КУЛІКОВ, М.О.САМОФАЛОВА

© Вісник Університету «Україна», № 11 (38), 2024

Науковий журнал «Вісник Університету «Україна»
Всі матеріали на сайті захищені згідно законодавства України