МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
https://doi.org/10.36994/2707-4110-2024-11-38-13
Самофалова М.О., к.е.н., доцент кафедри управління та адміністрування, ЗВО Університет «Україна»,
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3272-4372
Максимук І.О., магістр 2-го року навчання спеціальності 073 «Менеджмент»[1]
Анотація. У статті розглянуто підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємства, зокрема класифікацію методів оцінки конкурентоспроможності підприємства, що передбачає їх поділ на окремі групи за певною ознакою. Найчастіше такою ознакою виступає форма представлення результатів оцінки, відповідно до якої виділяють графічні, матричні, розрахункові та комбіновані (розрахунково-матричні, розрахунково-графічні) методи. Розглянуто розрахункові методи оцінки конкурентоспроможності підприємства такі як специфічні та комплексні. Проблеми застосування інтегрального показника конкурентоспроможності пов'язані з методологічними труднощами його кількісного розрахунку, що приводять до дуже широкого застосування експертних оцінок, внаслідок чого адекватність реальності самих результатів розрахунків викликає зрозумілі сумніви. Різні автори обґрунтовують різні групи чинників, які необхідно включати в сукупний (інтегральний, груповий) показник. Крім того, пропонуються різні способи здійснення експертних оцінок, а часто просто указується, що «вагові коефіцієнти визначаються експертно». Тому, серед методів оцінки інтегрального показника конкурентоспроможності нами прийнято використовувати методику автора Маслюк О. В., де оцінка конкурентоспроможності підприємства охоплює всі найбільш важливі оцінки господарської діяльності промислового підприємства, виключає дублювання окремих показників, дозволяє швидко і об'єктивно отримати картину положення підприємства на галузевому ринку. Використання в ході оцінки порівняння показників за різні проміжки часу дає можливість застосовувати цей метод як варіант оперативного контролю окремих служб.
Ключові слова: конкурентоспроможність, конкурентні переваги, метод, оцінка конкурентоспроможності, показник.
Methodological approaches to assessing the competitiveness of an enterprise
Samofalova M.O., PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management and Administration, National University of Ukraine,
Maksymuk I.O., 2nd year master's student, specialty 073 “Management”
Abstract. The article considers approaches to assessing the competitiveness of an enterprise, in particular, the classification of methods for assessing the competitiveness of an enterprise, which involves their division into separate groups according to a certain feature. Most often, such a feature is the form of presentation of the assessment results, according to which graphical, matrix, calculation and combined (calculation-matrix, calculation-graphical) methods are distinguished. The article considers calculation methods for assessing the competitiveness of an enterprise, such as specific and complex. The problems of using the integral competitiveness indicator are related to methodological difficulties in its quantitative calculation, which lead to a very wide use of expert assessments, and as a result, the adequacy of the reality of the calculation results themselves raises understandable doubts. Different authors justify different groups of factors that should be included in the aggregate (integral, group) indicator. In addition, different ways of making expert assessments are proposed, and often it is simply stated that "weighting coefficients are determined by experts".
Therefore, among the methods for assessing the integral indicator of competitiveness, we decided to use the methodology of the author Masliuk O. V., where the assessment of competitiveness of an enterprise covers all the most important assessments of economic activity of an industrial enterprise, eliminates duplication of individual indicators, and allows to quickly and objectively obtain a picture of the position of the enterprise in the industry market. The use of comparison of indicators for different periods of time in the course of the assessment makes it possible to use this method as an option for operational control of individual services.
Keywords: competitiveness, competitive advantages, method, assessment of competitiveness, indicator.
Постановка проблеми. Сучасний стан розвитку глобалізованої економіки передбачає функціонування підприємств в умовах постійної конкуренції. Оцінка конкурентоспроможності підприємства є важливою умовою його перемоги у конкурентній боротьбі. У ситуації, коли чимало аналогічних підприємств на ринку здійснює свою діяльність, важливим є правильне визначення рівня конкурентоспроможності підприємства та конкурентних переваг. Вдале використання цих переваг є ключовими факторами формування власної стратегії перемоги підприємства у конкурентній боротьбі.
Аналіз останніх публікацій. Питання управління конкурентоспроможністю підприємств досліджено у наукових працях як українських вчених С.М. Клименко, О.С. Дуброва, Д.О. Барабась, Т. В. Омельяненко, А. В. Вакуленко, Н. В. Мішеніна, О.В. Маслюк, так і зарубіжних - М. Портера та ін. Незважаючи на значні досягнення в теорії й практиці управління конкурентоспроможністю підприємства є ряд проблем, які залишаються предметом дискусій і обговорень вчених-економістів і потребують подальшої розробки. Зокрема, потребують доопрацювання питання оцінки та методичних підходів конкурентоспроможності продукції та підприємства.
Мета статті - аналіз існуючих підходів до оцінки конкурентоспроможності підприємства і розробка практичних рекомендацій щодо оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства.
Графічний метод оцінки конкурентоспроможності базується на побудові так званої “Радіальної діаграми конкурентоспроможності” або “Багатокутника” конкурентоспроможності”[2]. що зображено на рис.1.
Побудова багатокутників здійснюється наступним чином:
- коло ділиться радіальними оціночними шкалами на рівні сектори, кількість яких дорівнювала кількості обраних критеріїв;
- шкали на радіальних прямих було градуюються так, щоб всі значення критеріїв знаходилися всередині оціночного кола;
- значення критеріїв збільшувалися по мірі віддалення від центра кола;
- на кожній вісі з використанням відповідного масштабу вимірювання позначаються точки, що відповідають значенням критеріїв;
- по точках проводиться ламана лінія, яка і сформує багатокутник.
Критерій 1 |
Критерій 5 |
Критерій 6 |
Критерій 7 |
Критерій 8 |
Критерій 4 |
Критерій 3 |
Критерій 2 |