РЕІНЖИНІРИНГ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ
УДК 658.5
РЕІНЖИНІРИНГ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ
https://doi.org/10.36994/2707-4110-2024-11-38-11
М.В. Пшенична, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів та обліку
М.С. Писаренко, аспірант, ЗВО Університет «Україна»[1]
Анотація. У статті представлено результати дослідження теоретичних засад та методичних підходів до реінжинірингу бізнес-процесів (РБП). Проведено ретроспективний аналіз теоретичних основ концепції РБП. Визначено передумови популяризації РБП в системі управління підприємством в Україні та світі. Окреслено роль кількісних і якісних методів в оцінці ефективності РБП. Ідентифіковано сутнісно-змістовні основи РБП та розкрито їх функціональний зміст. Здійснено функціональну вибірку методичних підходів до проведення РБП вітчизняними суб’єктами господарювання з огляду на цілі та інструментарій здійснення. Проведено узагальнення підходів до впровадження РБП і ідентифіковано стримувальні фактори цього процесу. Наголошено на необхідності врахування ESG-концепцій в системі реінжинірингу українськими бізнес-структурами.
Ключові слова: реінжиніринг бізнес-процесів (РБП), метод реінжинірингу бізнес процесів, глобалізація, процесинг, управління змінами, ефективність, конкурентоспроможність, сталий розвиток.
BUSINESS PROCESS REENGINEERING: THEORETICAL FOUNDATIONS AND METHODOLOGICAL APPROACHES
Mariia Pshenychna, PhD in Economics, Associate Professor of the Department
Pysarenko М., Postgraduate student majoring in Economics, University of Higher Education "Ukraine"
Abstract. This research paper reviews the theoretical foundations and methodological approaches of Business Process Reengineering (BPR), emphasizing its instrumental role in organizational transformation. Through a retrospective analysis, the study traces the theoretical evolution of BPR from its initial conceptualization by Hammer and Champy in the 1990s to its current applications, showing its paradigmatic shift from incremental improvement methodologies toward radical organizational restructuring.
The methodology highlights the empirical value of integrating quantitative methods (statistical analysis, simulation modelling) with qualitative approaches (structured interviews, focus groups) in BPR implementation. The research presents a systematic analysis of BPR methodologies applicable in the Ukrainian business context: process analysis and modelling, value chain analysis, activity-based costing (ABC), 5S methodology, Six Sigma, total quality management (TQM), rapid application development (RAD) and Lean approach. Each methodology is critically evaluated on the basis of its objectives and implementation tools.
The study identifies significant barriers to the implementation of BPR in Ukrainian companies, including resource constraints, technical barriers, organizational resistance and insufficient theoretical understanding. Particular emphasis is placed on the emerging importance of Environmental, Social and Governance (ESG) paradigms in business reengineering, highlighting the imperative for Ukrainian companies to align their transformation initiatives with sustainable development principles.
The research concludes that while BPR is not new in economic theory, it remains the most viable tool for organizational adaptation to contemporary challenges. The findings emphasize that effective implementation of BPR requires a paradigm shift from incremental to revolutionary operational restructuring, underpinned by systematic analysis and comprehensive reallocation of resources, while adhering to sustainable development principles.
Keywords: business process reengineering (BPR), business process reengineering method, globalisation, processing, change management, efficiency, competitiveness, sustainable development.
Вступ. В умовах динамічного розвитку економічних процесів і зростання організаційних викликів, що спродуковані впливом глобалізаційних чинників, сучасний бізнес стикається з гострою необхідністю швидкої адаптації до змін. Динамічна трансформація ринкового середовища, зростання вимог клієнтів, інтенсивний розвиток технологій та посилення конкуренції спонукають суб’єктів господарювання шукати нові підходи до управління внутрішніми процесами. У такій ситуації реінжиніринг бізнес-процесів (РБП) виступає як одна з ключових концепцій, що забезпечує не лише покращення ефективності й продуктивності діяльності, але й суттєво підвищує конкурентоспроможність бізнесу.
Реінжиніринг передбачає глибокий перегляд існуючих бізнес-процесів для досягнення кардинальних змін у їхній структурі, що дозволяє організаціям релевантно реагувати на ринкові зміни та економічні виклики. Це підвищує важливість наукового дослідження методології та теоретичних основ РБП для розробки нових, ефективних підходів до його впровадження. Аналіз і систематизація методичних підходів до РБП є критично важливими для розуміння і розробки алгоритмів імплементації трансформаційних змін, сконструйованих на засадах ефективного використання ендогенних можливостей, зменшення потенційних ризиків, процесної реорганізації та переформатування бізнес-процесів на користь підвищення функціональності, продуктивності та забезпечення стійкої конкурентоспроможності на ринку.
Вихідні передумови. Формулюванню ідеї про необхідність періодичної радикальної трансформації бізнес-процесів в умовах цифровізації та модернізації поглядів менеджменту, впродовж останніх 30 років присвячували свої роботи видатні зарубіжні вчені: Michael Hammer, Thomas Davenport, Paul Hirst, James Bryde, Gary Hamel, John P. Kotter, Frederick Hermann, Bill Johnson, Thomas S. Kessler, Lars G. F. Brandt. Популяризація ж ідеї РБП серед вітчизняних дослідників відбулася значно пізніше, що підтверджує менша кількість наявних публікацій та обмеженість наукових дискусій з даної теми. Тим не менш, свій внесок у розвиток концепту РБП як в сфері стратегічного управління, так і в окремих нішах підприємництва здійснили О. Федоров, В. Сухов, В. Губар, Л. Гаврилюк, І.Яковлєв та ін.
Разом з тим, ідентифікація методичних підходів до РБП та узагальнення теоретичних основ даної концепції, що були б релевантними для імплементації в практику господарювання вітчизняних бізнес-структур, є актуальним об’єктом для подальших досліджень.
Мета статті полягає в систематизації та аналізі теоретичних аспектів реінжинірингу бізнес-процесів, а також у вивченні сучасних методичних підходів до його впровадження підприємницькими структурами в Україні.
Виклад основного матеріалу. Ретроспективний аналіз теоретичних основ реінжинірингу бізнес-процесів (РБП) дає підстави констатувати, що вже на початку 90-х рр. ХХ ст. групою вчених М. Хаммером та Дж. Чампі було зроблено перші аргументовані висновки щодо потенційної ефективності радикальної відмови від традиційних підходів поступових покращень діяльності на користь впровадження нових, революційних змін в структурні будови бізнес-одиниць [1]. На думку авторів, досягнення значних успіху будь-якого продуцента лінійно пов’язано з радикальним перепроектуванням його бізнес-процесів, кардинальними змінами в операційному циклі та стандартах роботи, що підпорядковуються меті поліпшення таких ключових показників, як вартість, якість, сервіс і швидкість діяльності.
Таким чином, стрижневі фундаментальні підходи РБП фокусуються довкола актуальних викликів робочого середовища нової ери, а саме:
- актуалізація фокусування навколо результатів, а не завдань;
- пріоритетність редизайну операційного циклу заради мінімізації впливу проблемних організаційних складових;
- інтеграція роботи з обробки інформації в діяльність з виробництва інформаційних потоків;
- поводження з географічно розподіленими ресурсами так, ніби вони централізовані;
- забезпечення взаємозв’язку паралельних процесів в робочому циклі замість інтеграції їхніх результатів;
- перенесення центрів прийняття рішень безпосередньо туди, де виконується робота, але з впровадженням оперативного контролю у сам процес;
- налагодження системи збору інформації один раз, але з першоджерела для мінімізації викривлень в ланцюгу доведення [2. с.106]
Варто зауважити, що від самого початку концепція РБП, попри її прогресивність та ідейну масштабність, являє собою компіляцію цілої низки попередніх управлінських та економічних теорій, як то модель ланцюжка створення вартості Портера [3, с.32-64] чи теорія трансакційних витрат О. Вільямсона [4].
Так, РБП розширює ідею про те, що оптимізація як окремих процесів, так і взаємозв'язків між ними, може призвести до більшої ефективності та покращення результативності організації, зниженні витрат на координацію та управління процесингом, та, з рештою, матиме значний позитивний вплив на адаптивність фірми факторам робочого середовища.
Запорукою ефективності РБП є комбінація кількісних та якісних методів. Кількісні методи включають використання статистики, імітаційного моделювання та вимірювання ефективності, що дає змогу об'єктивно проаналізувати продуктивність процесу, виявити різні вузькі місця та оцінити результати майбутніх змін. В свою чергу, якісні методи включають інтерв'ю, фокус-групи, етнографічні дослідження, що допомагають оцінити бізнес-процеси з точки зору відповідності очікуванням кадрів, а також виявити потенційні внутрішньо-організаційні бар'єри на шляху до імплементації змін [5].
Рис.1. Концептуальні основи РБП
Джерело: складено авторами на основі [5-8].
Як видно з рис.1., проведенню РБП передує ретельний аналіз організаційної структури бізнесу в розрізі оцінки його операційної ефективності, визначення пріоритетних цілей з числа видів діяльності найвищої доданої вартості та створення відповідної архітектоніки (через перерозподіл робочої сили, інвестиції в нові технології, аутсорсинг периферійних функцій), мінімізація витрат на управління та координацію бізнес-процесів, оптимізацію інформаційних потоків та максимізацію доданої вартості [7].Розуміння окреслених підходів стало основою для формування найбільш дієвих методико-методологічних підходів до провадження РБП, що сприяли б не лише збереженню його поліфункціональної цінності як стратегії розвитку бізнесу, але й концентрації змін доведеної результативності. Саме такий підхід є релевантним вимогам часу та викликам сьогодення способом виживання на ринку.
Так, найбільш життєздатними та адаптивними до реалій вітчизняного ринкового середовища є наступні методи РБП: аналіз та моделювання бізнес-процесів, аналіз ланцюга створення цінності, методика АВС, методика 5S, метод шести сигм, тотальне управління якістю, метод швидкої розробки додатків, Lean-метод, ІТ-реінжиніринг (табл. 1).
В свою чергу, кожен із представлених методичних підходів імплементації РБП вимагає значної культурної трансформації в організації. Культурна трансформація від ієрархічної та функціонально-орієнтованої культури до культури, орієнтованої на колаборацію та процеси, є дуже важливою для досягнення критеріїв гнучкості та адаптивності, необхідних для успішного впровадження РБП [9, с.1201].
Таблиця 1
Методика і методологія реінжинірингу бізнес-процесів
Метод РБП |
Ціль |
Інструментарій |
|
Вивчення поточних процесів, ідентифікація недоліків і реалізація внутрішніх можливостей для процесної реорганізації |
Створення моделей «as-is» та «to-be», BPMN, IDEF0, потокові діаграми |
|
Визначення ключових процесів, що створюють цінність |
Кластеризація етапів з високою цінністю, усунення непродуктивних процесів |
(Activity-Based Costing) |
Оцінка витрат на кожен етап для оптимізації ресурсів |
Розподіл витрат на основі активностей, диференціація високозатратних елементів |
|
Організація робочого простору, у т.ч. за рахунок ESG-підходу для підвищення продуктивності |
Сортування, впорядкування, чистота, стандартизація, підтримка дисципліни |
(Six Sigma) |
Зменшення кількості дефектів та покращення якості й ритмічності процесів |
Структуризація на основі DMAIC-концепту (Define, Measure, Analyze, Improve, Control) |
|
Постійний апгрейдинг процесингу |
Цикл Демінга (PDCA — Plan, Do, Check, Act) |
|
Швидка розробка нових процесів або оптимізація існуючих |
Прототипування, інтерактивне тестування з постійною участю користувачів |
|
Усунення втрат, підвищення ефективності |
Виявлення семи видів втрат, інструменти Kanban, методологія Just in Time |
Джерело: узагальнено авторами на основі [2, 9, 10].
Можна виділити декілька підходів до впровадження РБП, заснованих на методології та теоретичних основах реінжинірингу:
- Традиційний водоспадний підхід – є лінійним і послідовним за своєю природою, що передбачає перехід від однієї фази до іншої, і включає етапи планування, аналізу, розробки, впровадження, а потім оцінювання. Він найкраще підходить, коли вимоги до проекту досить чітко визначені, а середовище стабільне; він в жодному разі не є гнучким або адаптивним до змін.
- Гнучкий та ітерактивний підходи – являють собою інкрементний розвиток з акцентом на безперервний зворотній зв'язок, що супроводжується адаптивністю до вимог, які змінюються. Прикладом з цієї категорії є PRISM - Інтегрована спіральна модель реінжинірингу процесів (Process Reengineering Integrated Spiral Model). Гнучкі підходи добре поєднуються зі складними проектами, де вимоги є невизначеними завчасно. Вони забезпечують значну гнучкість і швидкість реагування на різноманітні зміни.
- Гібридні підходи – поєднують в собі водоспадний та гнучкий підходи. Вони об'єднують найкращі методи, щоб відповідати специфіці конкретного проекту РБП. Такий підхід дозволяє адаптувати процес для відповідності складності і профілю ризиків проекту до обставин середовища підприємства.
Попри наявність різноманітних сценаріїв здійснення РБП, імплементація революційних змін супроводжується значним опором у представників українського бізнес-середовища. Так, чимало авторів [7, 9-11] наголошують на присутності стримувальних факторів, серед яких: обмеженість ресурсів, технічні бар’єри, кадровий супротив змінам, низька обізнаність з теоретико-методичних засад РБП. Окреслені аспекти підсилюються ще й відносно нещодавнім переходом українських національних стратегій економічного розвитку у вектор сталого розвитку і орієнтацію на ESG-ініціативи. Тому проведення подальших досліджень впливу ESG на процесний реінжиніринг виступає вкрай актуальним предметом майбутніх досліджень науковців і практиків, заради забезпечення конкурентоспроможності вітчизняних суб’єктів господарювання й зміцнення фінансової стійкості національних бізнес-структур в умовах глобальних змін.
Висновки. Ідея реінжинірингу бізнес-процесів не є новітньою в контексті економічної думки, але виступає найбільш дієздатним та прогресуючим інструментом забезпечення адаптивності суб’єктів господарювання до викликів нової доби. Саме РБП є новою парадигмою управління бізнесом, яка передбачає відмову від поступових трансформацій на користь революційних змін в операційних структурах. Спираючись в своїй концепції на перевагах системного мислення, теорії складності, аналізі витрат та вигод, а також на переоцінці розподілу ресурсів, РБП набув широкого методико-методологічного апарату. Зважаючи на новітні глобальні тенденції і макроекономічні загрози, вітчизняним підприємствам для досягнення стійкої конкурентоспроможності на ринку, забезпечення максимальної ефективності господарювання та реалізації свого потенціалу, слід приділити особливу увагу питанням адаптації РБП до сучасних вимог ESG-концепції як пріоритетної сфери перетворень бізнесу. Реалізація окреслених підходів дозволить віднайти найкращі альтернативні варіанти бізнес-процесингу, підвищити соціальну свідомість та відповідальність бізнесу в контексті реалізації принципів сталого розвитку як єдино вірного шляху розвитку цивілізованого світу.
Список використаних джерел
- Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the corporation: A manifesto for business revolution. Business Horizons, 36 (5), 90–91. URL: https://doi.org/10.1016/s0007-6813(05)80064-3) (дата звернення: 24.10.2024).
- Abdolvand, N., Ferdowsi, Z., & Albadvi, A. (2007). Towards a unified perspective of Business Process Reengineering methodologies. International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, 6(1), 100-111. https://doi.org/10.1504/ijttc.2007.014546
- Porter M. E. (1985). Technology and competitive advantage. Journal of business strategy, 5(3), 60–78.
- Williamson, Oliver E., Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications: A Study in the Economics of Internal Organization (1975). University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship. URL: https://ssrn.com/abstract=1496220 (дата звернення: 25.10.2024)
- Davenport, T.H. and Short, J.E. (1990) The New Industrial Engineering: Information Technology and Business Process Redesign. Sloan Management Review, 31, 11-27.
- Wang, P., Wen, Y., Zhou, Y., Li, S., & Zhang, X. (2024). Sustainable design: Circular innovation design method under process reengineering. Heliyon, 10(15), e35251. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e35251
- Wanxin, X., & Marharyta, L. (2023). Research on business process reengineering of real estate enterprises. Market Infrastructure, 75. https://doi.org/10.32782/infrastruct75-11
- Pshenychna, M. (2024). Reengineering business processes in the context of ensuring inclusive development of enterprises. Економіка розвитку систем, 5 (2), 59-62. URL: https://doi.org/10.32782/2707-8019/2023-2-8
- Popoola, N. O. A., Adama, N. H. E., Okeke, N. C. D., & Akinoso, N. a. E. (2024). Cross-industry frameworks for business process reengineering: Conceptual models and practical executions. World Journal of Advanced Research and Reviews, 22(1), 1198–1208. https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.22.1.1201
- Hameed, N. S. S., Salamzadeh, Y., Rahim, N. F. A., & Salamzadeh, A. (2021). The impact of business process reengineering on organizational performance during the coronavirus pandemic: moderating role of strategic thinking. Foresight, 24(5), 637–655. https://doi.org/10.1108/fs-02-2021-0036
Пшенична, М. (2022). Вплив повномасштабної російсько-української війни на практику імплементації ESG-підходів вітчизняними підприємствами. Економіка та суспільство, 46. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-64
REFERENCES
- Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the corporation: A manifesto for business revolution. Business Horizons. Vol. 36 (5), pp. 90–91. Available at: https://doi.org/10.1016/s0007-6813(05)80064-3) (accessed October 24, 2024)
- Abdolvand, N., Ferdowsi, Z., & Albadvi, A. (2007). Towards a unified perspective of Business Process Reengineering methodologies. International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, vol. 6(1), pp. 100-111. Available at: https://doi.org/10.1504/ijttc.2007.014546 (accessed October 24, 2024)
- Porter, M. E. (1985). Technology and competitive advantage. Journal of business strategy, Vol.5(3), pp. 60–78.
- Williamson, Oliver E. (1975). Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications: A Study in the Economics of Internal Organization. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship. Available at: https://ssrn.com/abstract=1496220 (accessed October 25, 2024)
- Davenport, T.H., & Short, J.E. (1990) The New Industrial Engineering: Information Technology and Business Process Redesign. Sloan Management Review, vol. 31, pp. 11-27.
- Wang, P., Wen, Y., Zhou, Y., Li, S., & Zhang, X. (2024). Sustainable design: Circular innovation design method under process reengineering. Heliyon. Vol. 10 (15), e35251. Available at: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e35251 (accessed October 25, 2024)
- Wanxin, X., & Marharyta, L. (2023). Research on business process reengineering of real estate enterprises. Market Infrastructure, vol. 75. Available at: https://doi.org/10.32782/infrastruct75-11 (accessed October 23, 2024)
- Pshenychna, M. (2024). Reengineering business processes in the context of ensuring inclusive development of enterprises. Ekonomika rozvytku system - Systems development economics, vol. 5 (2), pp. 59-62. Available at: https://doi.org/10.32782/2707-8019/2023-2-8 (accessed October 24, 2024).
- Popoola, N. O. A., Adama, N. H. E., Okeke, N. C. D., & Akinoso, N. a. E. (2024). Cross-industry frameworks for business process reengineering: Conceptual models and practical executions. World Journal of Advanced Research and Reviews, vol. 22(1), pp. 1198–1208. Available at: https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.22.1.1201 (accessed October 25, 2024).
- Hameed, N. S. S., Salamzadeh, Y., Rahim, N. F. A., & Salamzadeh, A. (2021). The impact of business process reengineering on organizational performance during the coronavirus pandemic: moderating role of strategic thinking. Foresight, vol. 24(5), pp. 637–655. Available at: https://doi.org/10.1108/fs-02-2021-0036 (accessed October 25, 2024).
11. Pshenychna, М. (2022). Vplyv povnomasshtabnoi rosiisko-ukrainskoi viiny na praktyku implementatsii ESG-pidkhodiv vitchyznianymy pidpryiemstvamy [The impact of the full-scale Russian-Ukrainian war on the practice of implementing ESG approaches by domestic enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 46. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-64 (accessed October 23, 2024).
[1] © М.В. ПШЕНИЧНА, М.С.ПИСАРЕНКО
© Вісник Університету «Україна», № 11 (38), 2024