ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЛІСОВИМ ГОСПОДАРСТВОМ УКРАЇНИ
УДК 65.012.12:339
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЛІСОВИМ ГОСПОДАРСТВОМ УКРАЇНИ
https://doi.org/10.36994/2707-4110-2024-12-39-06
Дубас Р.Г., д.е.н., професор, завідувач кафедри управління та адміністрування
Петрученко Р.М., Манейло Д.С., аспіранти, ЗВО «Університет «Україна»[1]
Анотація. В представленому матеріалі висвітлюються результати діяльності державного сектора лісового господарства України в період дії воєнного стану. Автором здійснено аналіз фінансово-господарської діяльності державних лісогосподарських підприємств в період до і після створення ДП «Ліси України» з метою визначення конкурентних переваг (або недоліків) сформованої системи управління лісовою галуззю.
Для цього було в статті було проведено порівняння окремих показників діяльності галузі за 2022-2023 роки. Представлені висновки свідчать про позитивні тенденції результатів переформатованої системи управління лісовою галуззю, зокрема: укрупнення державних лісогосподарських підприємств в єдине призвело, в основному, до позитивних фінансово-господарських результатів, зокрема щодо суттєвого підвищення рентабельності діяльності (155%) та продуктивності праці (24,6%); спостерігається різке скорочення площі пожеж, в тому числі, за рахунок інвестицій в мобільну техніку для швидкого реагування на пожежі; введення додаткових селекційно-насіннєвих центрів, що в майбутньому буде запорукою розвитку прибуткового напряму діяльності підприємства; спостерігається належне стимулювання та вирівнювання заробітної плати працівникам підприємства не залежно від регіону їх роботи, що підвищує статус працівника галузі.
В статті представлено висновки керівництва ДП «Ліси України», а також окремих експертів галузі щодо результатів реформування системи управління лісовим господарством, які також відображають позитивні тенденції.
Автором для зміцнення конкурентоспроможності та рентабельності галузі запропоновано такі заходи для подальшого впровадження: продовження цифровізації в лісовій галузі як важливої передумови виведення частини її з так званої «тіньової економіки»; щонайшвидше ухвалення Закону України «Про ринок деревини» та лобіювання продовження мораторію на експорт лісу-кругляку.
Ключові слова: лісове господарство, конкурентоспроможність, система управління, ефективність, рентабельність.
ORGANIZATIONAL AND ECONOMIC PREREQUISITES FOR THE FORMATION OF A COMPETITIVE FORESTRY MANAGEMENT SYSTEM IN UKRAINE
Dubas R.G., Doctor of Economics, Professor, Head of the Department of Management and Administration
Petruchenko R.M., Maneylo D.S., postgraduate students, Higher Educational Institution "University "Ukraine"
Аbstract. The presented material highlights the results of the state forestry sector of Ukraine during the period of martial law. The author analyzed the financial and economic activities of state forestry enterprises in the period before and after the creation of the State Enterprise "Forests of Ukraine" in order to determine the competitive advantages (or disadvantages) of the formed forest management system.
For this purpose, the article compared individual indicators of the industry's activity for 2022-2023. The presented conclusions indicate positive trends in the results of the reformatted forest management system, in particular: the consolidation of state forestry enterprises into a single one led mainly to positive financial and economic results, in particular to a significant increase in the profitability of activities (155%) and labor productivity (24.6%); there is a sharp reduction in the area of fires, including due to investments in mobile equipment for rapid response to fires; introduction of additional breeding and seed centers, which in the future will be the key to the development of a profitable direction of the enterprise's activity; there is proper stimulation and equalization of wages for employees of the enterprise, regardless of the region of their work, which increases the status of an employee in the industry.
The article presents the conclusions of the management of the State Enterprise "Forests of Ukraine", as well as individual industry experts on the results of the reform of the forestry management system, which also reflect positive trends.
The author proposes the following measures for further implementation to strengthen the competitiveness and profitability of the industry: continued digitalization in the forestry industry as an important prerequisite for removing part of it from the so-called "shadow economy"; the early adoption of the Law of Ukraine "On the Timber Market" and lobbying for the extension of the moratorium on the export of roundwood.
Keywords: forestry, competitiveness, management system, efficiency, profitability.
Постановка проблеми. Вже закінчується другий фінансовий рік функціонування державного спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Ліси України» (надалі – ДП «Ліси України»), створення якого викликало цілу низку як позитивних, так і негативних реакцій з боку експертів лісової галузі, науковців та громадянського суспільства загалом. Ініціатори зазначеної реформи в 2021 році не могли передбачити повномасштабного вторгнення в Україну та пов’язаних з цим викликів, а тому, на наш погляд, не змогли виконати в повному обсязі визначених планів та досягнути окремих цілей.
Не зважаючи на такі форс-мажорні обставини, необхідно ідентифікувати переваги та/або недоліки обˈєднання близько 150 юридичних осіб лісової галузі в єдине унітарне підприємство – ДП «Ліси України», ґрунтуючись на об’єктивних даних фінансової звітності та публічних звітів перших осіб галузі. Власне, проведення реорганізації суб’єктів господарювання, підпорядкованих Державному агентству лісових ресурсів України, і мало за мету сформувати конкурентоспроможну лісову галузь, здатну ефективно функціонувати в умовах нинішніх викликів.
Останні дослідження і публікації. Слід зазначити, що в наукових доробках низки вчених-лісівників, зокрема, І.Антоненко, В.Попкова, А.Головка, О.Дзюбенка, Р.Дубаса, О.Дребот, І.Лицура, С.Нестеренко, Є.Мішеніна, І.Опенька, С.Писаренко, М.Шершуна, відображено результати теоретичних та практичних досліджень щодо підвищення ефективності системи управління лісової галузі України в умовах глобального конкурентного середовища. Але останній період, після реформи національного лісового господарства та повномасштабного вторгнення росії, проблема формування ефективної системи управління лісовим господарством в довгостроковій перспективі досліджено науковцями вкрай недостатньо.
Мета дослідження – здійснити аналіз фінансово-господарської діяльності державних лісогосподарських підприємств в період до і після створення ДП «Ліси України» з метою визначення конкурентних переваг (або недоліків) сформованої системи управління лісовою галуззю.
Виклад основного матеріалу. На наш погляд, важливою передумовою щодо призначення ефективного керівництва новосформованого ДП «Ліси України» є той факт, що в умовах повномасштабного вторгнення його додали до переліку особливо важливих для економіки суб’єктів господарювання державного сектору економіки, призначення керівників та членів наглядових рад яких здійснюється за участю комітету з призначення [1]. Відповідне рішення Кабінет Міністрів України ухвалив шляхом внесення змін до Постанови КМУ №777 «Про проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки» від 03.09.2008 року [2] та в Постанову КМУ №643 «Деякі питання управління об’єктами державної власності на період воєнного стану» від 31.05.2022 року [3]. Щонайперше, проведемо попередній аналіз публічних звітів та виступів топ-менеджменту підприємства за останній період.
За словами керівництва ДП «Ліси України» на кінець 2024 року спостерігалися такі позитивні тенденції на підприємстві: [4]
1. Площа пожеж зменшилася в декілька разів, ніж у середньому в 2015-2020 роках.
2. Із суми в 2 млрд. грн, витрачених на інвестиційні програми, приблизно 400 млн. грн власних коштів інвестовано у мобільну техніку для швидкого реагування на пожежі.
3. Введено 7 селекційно-насіннєвих центрів для виробництва сіянців із закритою кореневою системою.
4. Не зважаючи на повну відмову від переробної діяльності, дохідність підприємства збільшилася.
5. За 2023-2024 роки проводилося підвищення рівня заробітних плат працівникам підприємства в три етапи, а з наступного року планується, що посадовий оклад працівника зросте на 13%.
6. В європейських лісогосподарських підприємствах витрати на оплату праці в собівартості деревини складають 25%, а в Україні цей показник становить 42-43%.
В той же час, керівництво ДП «Ліси України» накреслило основні завдання на 2025 рік, зокрема:
1. В межах існуючих екологічних вимог можливе збільшення заготівлі деревини до 20 млн. м3 на рік.
2. Відмова від суцільних рубок в карпатському регіоні, що потребує нової інфраструктури, техніки та фахівців.
3. В умовах зростання дефіциту робітників планується на закупівлю лісогосподарської техніки та обладнання для механізованої заготівлі профінансувати понад 600 млн. грн.
4. Пріоритетний напрям наступного року – ERP-система, яка дозволить автоматизувати та стандартизувати управління бізнес-процесами та отримувати повноцінну інформацію.
Не зважаючи на такі оптимістичні запевнення щодо досягнутих результатів в поточному 2024 році, здійснимо оцінку фінансово-господарської діяльності ДП «Ліси України» за попередні періоди на основі офіційної фінансової звітності, що відображено в таблиці 1.
Слід зауважити, що дані, наведені в таблиці за 2022 рік, стосуються діяльності понад 160 субˈєктів господарювання, які були в підпорядкуванні Державного агентства лісових ресурсів України як окремі юридичні особи. За 2023 рік наведено дані, які отримало новостворене ДП «Ліси України».
За результатами фінансово-господарської діяльності державного сектора лісового господарства України за 2022-2023 роки спостерігаються такі тенденції:
- отримано чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) на 0,2 млрд. грн менше, що становить 0,9% спаду;
- величина чистого прибутку від діяльності зросла на 1,7 млрд. грн, що становить 142% зростання;
- рівень рентабельності зріс на 7,6 пункти, що становить 155% зростання;
- рівень зносу основних засобів мав тенденцію до незначного збільшення – на 1,6%;
- чисельність персоналу зменшилася на 7,1 тис.осіб або на 20,5%;
- продуктивність праці мала тенденцію до суттєвого збільшення на 165 млн. грн на одного працюючого (або на 24,6%);
- загальна площа лісів, що перебувають в постійному землекористуванні, зменшилася на 13,4%, що обумовлено тимчасово окупованими територіями;
- обсяг заготівлі деревини мав тенденцію до незначного зменшення на 0,4 млн. м3 (або на 3,0%).
Таким чином, узагальнюючі наведені розрахунки, можна стверджувати про те, що проведене укрупнення державних лісогосподарських підприємств в єдине (ДП «Ліси України») призвело, в основному, до позитивних фінансово-господарських результатів, зокрема щодо підвищення рентабельності діяльності та продуктивності праці. В першу чергу, це обумовлено ефектом від консолідації потенціалів низки суб’єктів господарювання та зменшенням витрат на адміністративно-допоміжний персонал підприємства.
Певним недоліком можна вважати зменшення обсягів заготівлі деревини на кінець періоду дослідження, що обумовлено загальним зниженням попиту на лісоматеріали в умовах війни та пов’язаних з цим викликів. Крім того, спостерігається незначне зменшення чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), але це пояснюється такими чинниками:
- за 2023 рік до вказаного показника не ввійшли позитивні результати діяльності окремих юридичних осіб, які залишилися в підпорядкуванні Державного агентства лісових ресурсів України, зокрема, Харківська державна експедиція, ДП «Клавдієвська ЛНДС», ДП «Новгород-Сіверська ЛНДС», ДП «Лісогосподарський інформаційно-аналітичний центр», ДСЛП «Київлісозахист», ДП «Харківська ЛНДС», ДП «Укрцентркадриліс», ДСЛП «Львівлісозахист» тощо;
- в 2023 році ДП «Ліси України» повністю відмовилося від переробного виду діяльності, хоча в попередньому звітному періоді частка такої діяльності досягала 15% загального обсягу чистого доходу від реалізації продукції.
Таблиця 1
Основні показники фінансово-господарської діяльності ДП «Ліси України»
№ |
Показники |
2022 |
2023 |
Відхилення |
|
тис.грн |
% |
||||
1 |
Чистий дохід від реалізації продукції, млрд. грн |
23,3 |
23,1 |
-0,2 |
-0,9 |
2 |
Чистий прибуток, млрд. грн |
1,2 |
2,9 |
1,7 |
142 |
3 |
Рентабельність, % |
4,9 |
12,5 |
7,6 |
155 |
4 |
Знос основних засобів, % |
61 |
62 |
1 |
1,6 |
5 |
Чисельність персоналу, тис.осіб |
34,7 |
27,6 |
-7,1 |
-20,5 |
6 |
Продуктивність праці, млн.грн/особу |
671,5 |
836,9 |
165,4 |
24,6 |
7 |
Загальна площа лісів, млн.га |
7,59 |
6,57 |
-1,02 |
-13,4 |
8 |
Заготівля деревини, млн. м3 |
13,5 |
13,1 |
-0,4 |
-3,0 |
* - сформовано авторами за [5-9]
Важливим результатом діяльності ДП «Ліси України» є його бюджетонаповнююча складова. Зокрема, відповідно до даних, всіма підприємствами Державного агентства лісових ресурсів України за 2022 рік було сплачено до бюджету 7,757 млрд. грн податків, зборів та обов’язкових платежів. В середньому по галузі відсоток сплачених податків і зборів від чистого доходу становить 41%. Крім того, підприємствами галузі було сплачено 1,891 млрд. грн єдиного соціального внеску.
За 2023 рік ДП «Ліси України» сплатили до бюджетів усіх рівнів 9,156 млрд. грн податків, зборів та обов’язкових платежів, що на 1 млрд 399 млн грн або 18% більше, ніж за аналогічний період 2022 року. Крім податків, ДП «Ліси України» за звітний період сплатило 1,665 млрд. грн єдиного соціального внеску.
Нині, на думку окремих експертів [10], можна виокремити такі результати переформатованої системи управління лісовим господарством в контексті зміцнення його конкурентоспроможності:
1. Створення єдиної юридичної особи ДП «Ліси України, яке практично унеможливлює корупційні схеми, що були достатньо системним явищем в умовах функціонування багаточисельної кількості державних лісогосподарських підприємств.
2. Наявність оперативної публічної інформації щодо обсягів продажу-купівлі деревини за єдиними правилами для всіх користувачів.
3. Впровадженння цифрових інструментів щодо фотофіксації деревини, що практично унеможливлює процес зниження її сортиментності та відповідно – вартості (ТТН-ліс).
4. Впровадженння електронного сертифікату походження, що мінімізує людський фактор, а тим самим - корупційної складової.
В той же час, нами пропонуються наступні напрями удосконалення системи управління лісовим господарством, зокрема:
- продовження цифровізації в лісовій галузі як важливої передумови виведення частини її з так званої «тіньової економіки»;
- прийняття Закону України «Про ринок деревини», в якому буде закріплено права та обов’язки всіх стейкхолдерів продукції лісового господарства - бірж, продавців і покупців;
- лобіювання продовження мораторію на експорт лісу-кругляку як основного чинника, що сприяв формуванню деревообробного сегменту національної економіки, продукція якого відрізняється достатньою доданою вартістю, що відображається в додатковому наповненні державного і місцевого бюджетів;
- завершення процесу формування Наглядової ради при ДП «Ліси України», яка може позитивно впливати на діяльність підприємства як в короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі.
Висновки. Проведене дослідження щодо аналізу фінансово-господарської діяльності державних лісогосподарських підприємств в період до і після створення ДП «Ліси України» з метою визначення конкурентних переваг (або недоліків) сформованої системи управління лісовою галуззю дозволило узагальнити такі позитивні висновки:
1. Укрупнення державних лісогосподарських підприємств в єдине призвело, в основному, до позитивних фінансово-господарських результатів, зокрема щодо суттєвого підвищення рентабельності діяльності (155%) та продуктивності праці (24,6%).
2. Спостерігається різке скорочення площі пожеж, в т.ч. за рахунок інвестицій в мобільну техніку для швидкого реагування на пожежі.
3. Введення додаткових селекційно-насіннєвих центрів, що в майбутньому буде запорукою розвитку прибуткового напряму діяльності підприємства.
4. Спостерігається належне стимулювання та вирівнювання заробітної плати працівникам підприємства не залежно від регіону їх роботи, що підвищує статус працівника галузі.
На наш погляд, для зміцнення конкурентоспроможності галузі, окрім тактичних завдань, слід запропонувати керівництву лісової галузі наступні заходи:
- продовження цифровізації в лісовій галузі як важливої передумови виведення частини її з так званої «тіньової економіки»;
- щонайшвидше ухвалення Закону України «Про ринок деревини»;
- лобіювання продовження мораторію на експорт лісу-кругляку.
Список використаної літератури.
1. Оводюк В.О. Економічна ефективність в системі антикризового управління лісовим господарством України. Вісник Університету Україна. Серія: економіка, менеджмент, маркетинг. Київ: Університет «Україна», 2024. - №10 (37). – С. 91-99.
2. Постанова КМУ №777 «Про проведення конкурсного відбору к