БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ УКРАЇНИ. ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ УКРАЇНИ:
ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI: 10.36994/2707-4110-2021-3-30-02
Кондукоцова Н.В., кандидат економічних наук, доцент кафедри управління та адміністрування, Університет «Україна»;
Скибенко Н.Г., студент магістратури, Університет «Україна»
Мета статті – аналіз сучасного стану та вдосконалення розробок теоретичних положень і практичних рекомендацій щодо організації та регулювання біржової діяльності в Україні. Методика дослідження. У процесі дослідження використано методи: системного аналізу та узагальнення (для вивчення і узагальнення витрат праці в Україні), статистичний (для відображення особливостей формування витрат праці сільськогосподарських підприємств через систему абсолютних і відносних показників), аналізу рядів динаміки, структурних зрушень (для аналізу й виявлення тенденцій формування витрат підприємства), порівняння (зіставлення економічних показників). Результати дослідження. У статті здійснено аналіз сучасного стану біржової діяльності та виявлено її проблеми формування та функціонування. Визначено вплив зовнішніх факторів та якості нормативно–правового забезпечення на діяльність бірж. Проаналізовано нормативний аспект біржової діяльності та роз'яснені основні засади її організації та функціонування. Наведено перелік проблем розвитку біржової діяльності в Україні та необхідність чіткого механізму державного регулювання біржової діяльності. Звернено увагу на необхідність створення єдиної біржової системи в Україні згідно світового досвіду. Зазначені можливі перспективи подальшого розвитку біржової діяльності..
Ключові слова: виробництво, витрати, кошти, підприємство, продукція, ресурси, сільське господарство.
STOCK EXCHANGE ACTIVITY OF UKRAINE: PROBLEMS AND PROSPECTS
Kondukotsova N.V., Сandidate of Sciences (Economics), Associate Professor of Management and Administration Department, Open International University of Human Development "Ukraine"
Skybenko N.G., master's student, University "Ukraine"
Summary. The article analyzes the current state of exchange activity and identifies its problems of formation and operation. The influence of external factors and the quality of regulatory and legal support on the activities of exchanges is determined. The normative aspect of exchange activity is analyzed and the basic principles of its organization and functioning are explained. Exchange activity in Ukraine is regulated in accordance with current legislation and is carried out in the interaction of two regulators, which are organically combined and complementary: regulation of exchange activity by the state and regulation by the exchange itself or the stock market.
The list of problems of development of exchange activity in Ukraine and necessity of the clear mechanism of the state regulation of exchange activity is resulted. Significant problems of the securities market, which do not allow in some way to effectively develop exchange activity in Ukraine are: instability of the economic situation in Ukraine; imperfection of tax incentives; insufficient number of professionals, lack of financial resources, non-transparency of the securities market, violation of investors' rights and many others.
Attention is drawn to the need to create a single exchange system in Ukraine according to world experience. Possible prospects for further development of exchange activity are indicated. One of the measures to improve exchange activity in Ukraine is the need to improve the tax system. Because factors such as the lack of benefits for investors, double taxation of dividends, the fee for registration of securities hinder the development of the stock market and do not make the securities market in Ukraine attractive to foreign investors.
Exchange activity plays an important role in the financial and economic system of the country, but in order for this industry to be able to function effectively along with foreign exchanges, it is necessary to overcome many obstacles. Most of the problems can be solved by improving the legal framework, making the stock market in Ukraine transparent and attracting more private and foreign investors. Thus, the development of exchange activity in Ukraine has undeniable prospects.
Keywords: exchange, exchange activity, normative-legal support of exchange activity, exchange institutions, exchange market.
Постановка проблеми. Особливе місце в інфраструктурі сучасної ринкової економіки посідають біржі. Біржові інституції функціонують не одну сотню років. Формування ринкової економіки викликало нагальну необхідність створення таких інституцій. Розвиток суспільно-економічних відносин на основі становлення ринкового середовища і відносин власності потребує створення відповідної інфраструктури ринку, що формується завдяки взаємодії комерційних та інвестиційних банків, лізингових і страхових компаній, торговельних домів і палат бірж, аукціонів, виставок, брокерських контор, маркетингових, консалтингових, юридичних та аудиторських компаній.
Біржова діяльність в Україні все ще перебуває на стадії становлення. Обсяги біржової діяльності, порівняно з іншими країнами, є незначними. Подальшому розвитку біржової та позабіржової діяльності заважає цілий ряд проблем, починаючи від низької ліквідності та низького рівня біржової культури у країні й закінчуючи непрозорістю біржових ринків і недосконалістю нормативного регулювання. Зважаючи на значну роль біржової діяльності у сучасній фінансово-економічній системі, розв’язання існуючих проблем у цій сфері є важливим науково-практичним завданням.
Аналіз наукових досліджень та останніх публікацій. Дослідженнями біржової діяльності займались такі вітчизняні дослідники, зокрема Б. Л. Беренштейн, С. Я. Бугіль, В. П. Горьовий, Б. В. Губський, Б. П. Дмитрук, Р. П. Дудяк, О. В. Лактіонов, Г. Ю. Міщук, О. С. Мограб, М. О. Солодкий, О. М. Сохацька, Г. О. Шевченко, В. С. Шебанін та багато інших.
Разом з тим, віддаючи належне глибині проведених зазначеними науковцями досліджень біржової діяльності, останні не є вичерпними в умовах трансформації економіки в Україні та світі й потребують подальшого наукового розвитку.
Мета статті – аналіз сучасного стану та вдосконалення розробок теоретичних положень і практичних рекомендацій щодо організації та регулювання біржової діяльності в Україні.
Виклад основних результатів дослідження. Біржова діяльність в Україні регулюється відповідно до чинного законодавства і здійснюється у взаємодії двох регуляторів, які органічно поєднуються і взаємодоповнюються:
• регулювання біржової діяльності з боку держави;
• регулювання, або, як прийнято називати, регламентація, з боку власне біржі чи біржового ринку.
Досвід країн ринкової економіки свідчить про досить тісну взаємодію держави і ринкової системи взагалі та в регулюванні біржової діяльності зокрема. У процесі такої взаємодії на державу покладаються обов'язки забезпечувати ринок і біржову торгівлю законодавчою базою, що дає змогу виробити і встановити єдині правила для всіх суб'єктів, які беруть участь в економічному процесі [1].
Регулювання біржової діяльності з боку держави не повинно мати характеру заборон, а виключно забезпечувати рівність прав для всіх учасників торгівлі водночас контролюючи дотримання визначених правил. Це досягається завдяки створенню єдиної правової системи для діяльності товарних бірж, систему спеціального пільгового оподаткування та інші заходи [2].
В Україні відродження біржової торгівлі в 90-ті роки відбулося за відсутності єдиного правового поля для такої діяльності. Проте 10 грудня 1991 р. було прийнято Закон України "Про товарну біржу", який визначив правові умови створення та діяльності товарних бірж на території країни. Він став основним документом, що регулює юридичну сторону створення товарної біржі.
Закон України "Про товарну біржу" визначає правове становище біржі і роз'яснює основні засади її організації та функціонування [3]:
• товарна біржа є організацією, яка поєднує юридичних і фізичних осіб і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов'язаних з ним торговельних операцій;
• товарна біржа діє на принципах самоврядування, господарської самостійності, є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, власний розрахунковий, валютний та інші рахунки в банках, печатку зі своїм найменуванням;
• товарна біржа не займається комерційним посередництвом і не має на меті одержання прибутку;
• діяльність товарної біржі здійснюється відповідно до цього Закону та чинного законодавства України, статуту біржі, правил біржової торгівлі та біржового арбітражу.
У Законі України "Про товарну біржу" в досить стислій формі регламентуються такі питання:
- членство в товарній біржі;
- управління товарною біржею;
- майно товарної біржі та гарантії її майнових прав;
- біржові операції та правила біржової торгівлі;
- заключні положення.
Закон "Про товарну біржу" відіграв позитивну роль у становленні і впорядкуванні біржового ринку країни, посилив довіру до бірж з боку клієнтів-користувачів. Проте законодавчо-правова база й надалі відстає від потреб біржового товарного ринку, що гальмує більш активний розвиток цьому ринку. Передусім потребує законодавчого закріплення система державного управління біржовим ринком, система контрактів та гарантій виконання угод, затвердження вимог до біржового ринку.
На сьогодні біржова діяльність в Україні має характер становлення та дуже повільного розвитку. Для того, щоб ринок цінних паперів досяг високої планки необхідно здолати ряд проблем, які заважають ефективно функціонувати цій галузі, а також розробити заходи, щодо поліпшення організації біржової діяльності.
В Україні на 2019 рік зареєстровано 555 бірж» [4]. Це набагато більше, ніж у країнах із розвинутою ринковою економікою, але пряма залежність (чим більше бірж, тим високо ефективнішим є ринок цінних паперів в країні) не працює. Прикладом можуть слугувати такі країни як Швеція, Швейцарія та Нідерланди, у яких здійснює діяльність лише одна біржа. Досвідом розвинутих країн підтверджено, що для організація успішної біржової діяльності можлива за наявності незначної кількості бірж. Багаточисельність неефективних бірж і є однією з проблем біржової діяльності України. Щоб удосконалитися в тому, що вона не єдина, необхідно розглянути інші проблеми цієї галузі.
Значними проблемами ринка цінних паперів, які не дають змогу певним чином ефективно розвиватися біржовій діяльності в Україні є:
- нестабільність економічного положення України;
- недосконалість податкового стимулювання;
- недостатня кількість професіоналів;
- недостатність фінансових ресурсів;
- непрозорість ринку цінних паперів;
- порушення прав інвесторів;
- та багато інших [5].
Україні необхідний ліквідний, надійний, прозорий і ефективно працюючий ринок, який буде здатний забезпечити реалізацію національних інтересів України. Для покращення біржової організації слід активніше долучати до біржової діяльності власників вільних грошових коштів і капітали домогосподарств.
Як було зазначено вище, в Україні існує 555 бірж, але ця кількість не означає, що кожна з них працює та приносить прибуток. Країні необхідно провести операції скорочення значної кількості непрацюючих бірж та державного сприяння щодо покращення тих, які займають значне місце в економіці країни. Україні бажано взяти приклад з розвинених країн, та на зміну значній кількості регіональних бірж створити одну чи кілька бірж національного масштабу.
Розвиток біржової діяльності в Україні буде повільним та неефективним без залучення підтримки інвесторів. Але для цього необхідно на законодавчому рівні забезпечити захист прав інвесторів та гарантувати повернення вкладених коштів та виконання угод. А також створити систему державного та недержавного захисту прав інвесторів.
Беззаперечним є те, що законодавство грає основну роль у системі біржової діяльності, тому що саме воно регулює ринок цінних паперів. Для більш ефективної діяльності необхідно вдосконалити законодавчу базу.
Сучасний світ неможливо уявити без ефективного функціонування нових технологій, тому в українську біржову діяльність необхідно впровадити інформаційні технології, а також сприяти розвитку інтернет-трейдингу. Важливою умовою буде скасування низки обмежень на валютному ринку, створивши умови для хеджування валютних ризиків для інвесторів-нерезидентів.
Ще одним заходом, щодо поліпшення біржової діяльності в Україні є необхідність вдосконалення податкової системи. Тому що такі фактори як відсутність пільг для інвесторів, подвійне оподаткування дивідендів, плата за реєстрацію цінних паперів стримують розвиток фондового ринку й не роблять ринок цінних паперів в Україні привабливим для іноземних інвесторів [6].
Бездоганна діяльність біржі потребує чіткого механізму державного регулювання. Вона регламентується актами та контролюється державними й громадськими комісіями. До цього часу товарні біржі в Україні не посіли належного місця, як того вимагають нові економічні умови, що викликає необхідність переосмислення їх сутності та призначення, розробки науково обґрунтованих пропозицій щодо формування ефективного біржового механізму, сприятливих організаційних і правових умов їх функціонування. Також на діяльність бірж в Україні останнього року досить істотно вплинула політична ситуація, погіршення економічного стану у зв’язку з конфліктом на сході країни. Однак вплинути на ці аспекти можна тільки політичними факторами [7].
Подальший розвиток біржового ринку повинен відбуватися у напрямку створення єдиної біржової системи в Україні, для чого необхідно: оптимізувати кількість бірж, забезпечити ефективне регулювання біржової діяльності шляхом створення комісії з біржового товарного ринку України та розрахунково–клірингових установ, покращити систему моніторингу кон’юнктури біржового ринку, висвітлювати котирування не лише фактичних біржових цін, а й прогноз на наступні місяці, розробити і запровадити систему економічних заходів, спрямованих на стимулювання виробників до реалізації сільськогосподарської продукції через прозорі процедури біржового ринку.
Висновки та пропозиції. Біржова діяльність має важливу роль в фінансово-економічній системі країни, але для того щоб ця галузь мала змогу ефективно функціонувати наряду с іноземними біржами, необхідно здолати велику кількість перешкод. Більшість проблем можна розв’язати, якщо покращити законодавчу базу, зробити ринок біржової діяльності в Україні прозорим та активніше залучати приватних й іноземних інвесторів. Отже, розвиток біржової діяльності в Україні має незаперечні перспективи.
Список літературних джерел
- Дуткевич В. Особливості функціонування та перспективи розвитку біржової діяльності в Україні. Стратегічні орієнтири. 2018. URL: http://libfor.com/index.php?newsid=3242 (дата звернення: 07.06.2021).
- Котирло О.О. «Деякі питання організаційно-правового забезпечення фондового ринку» 2015. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/birzhova-diyalnist.html (дата звернення: 10.06.2021).
- Закон України «Про товарну буржу». веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1956-12#Text (дата звернення: 01.06.2021).
- Державний комітет статистики: Статистична інформація. Кількість бірж України. 2019. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 07.06.2021).
- Гриценко Л. Л. Проблеми розвитку фондового ринку України в умовах фінансової глобалізації. Механізм регулювання економіки. 2010. № 2. С. 45–51.
- Дідик Л. М. Фондовий ринок України: проблеми та шляхи підвищення ефективності функціонування. Економічний простір. 2008. №19. С. 149–160.
- Кубрак Н.Р., Ткач С.М., Урбан І.Р. Біржовий ринок України та перспективи розвитку. 2016. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/235838395.pdf (дата звернення: 09.06.2021).
References
1. Dutkevych V. Osoblyvosti funktsionuvannya ta perspektyvy rozvytku birzhovoyi diyalʹnosti v Ukrayini. Stratehichni oriyentyry. 2018. URL: http://libfor.com/index.php?newsid=3242 (data zvernennya: 07.06.2021).
2. Kotyrlo O.O. «Deyaki pytannya orhanizatsiyno-pravovoho zabezpechennya fondovoho rynku» 2015. URL: http://www.ukr.vipreshebnik.ru/birzhova-diyalnist.html (data zvernennya: 10.06.2021).
3. Zakon Ukrayiny «Pro tovarnu burzhu». veb-sayt. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1956-12#Text (data zvernennya: 01.06.2021).
4. Derzhavnyy komitet statystyky: Statystychna informatsiya. Kilʹkistʹ birzh Ukrayiny. 2019. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (data zvernennya: 07.06.2021).
5. Hrytsenko L. L. Problemy rozvytku fondovoho rynku Ukrayiny v umovakh finansovoyi hlobalizatsiyi. Mekhanizm rehulyuvannya ekonomiky. 2010. № 2. S. 45–51.
6. Didyk L. M. Fondovyy rynok Ukrayiny: problemy ta shlyakhy pidvyshchennya efektyvnosti funktsionuvannya. Ekonomichnyy prostir. 2008. №19. S. 149–160. 7. Kubrak N.R., Tkach S.M., Urban I.R. Birzhovyy rynok Ukrayiny ta perspektyvy rozvytku. 2016. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/235838395.pdf (data zvernennya: 09.06.2021).





